Kontrollingeniør Åge Vidar Rødberg følger sprengningen i kveld klokken 17.00. Foto: Magnus Nødland Skogedal
Venstre side av fjellveggen skal sprenges bort i dag. Foto: Magnus Nødland Skogedal
Her er fjellsiden sett fra E 39. Foto: Magnus Nødland Skogedal
Høyspentledningen ligger tett på sprengningsområdet. Foto: Magnus Nødland Skogedal

Sprengningsarbeidet som skal utføres består av to deler. Disse delene er mellompartiet i fjellsiden, og sprenges hver for seg. Veien er planlagt åpnet klokka 05.30 mandag morgen.

— Nå jobbes det døgnet rundt for å få veien åpnet så fort som mulig. Den første salven sprenges i dag, og den andre salven er planlagt fredag kveld. Helgen går med til opprydding av stein før vi kan åpne veien. Det kan hende at veien åpnes før mandag morgen, men vi har møtt på utfordringer med geologien. Fjellet får juling, og det er ingen som vet hvordan situasjonen er før etter at det er sprengt. Vi har egne geologer og spesialister som tar seg av disse undersøkelsene. Fjellet ligger lagvis, med fallretning mot veien. Det var det som gjorde at vi måtte stenge veien, sier kontrollingeniør Åge Vidar Rødberg i Statens vegvesen.

Fjellsiden ligger ved Klepland i Søgne. Det er rundt 8000 kubikkmeter, altså 16.000 tonn, med fjell som skal sprenges bort onsdag.

Må evakuere

Da Fædrelandsvennen var ved fjellsiden onsdag ettermiddag var entreprenøren, Risa, i full gang med å plassere ut sprengladninger langs fjellsiden. Før en slik sprengning kan utføres må de evakuere de som bor på andre siden av veien.

— Husene ved siden blir evakuert for sikkerhets skyld. Ved en slik sprengning er det en stor sikkerhetssone, for å forhindre ulykker. Det har skjedd ulykker før, og det er også sprengningsforskrifter som må følges, sier Rødberg.

Etter dagens sprengning må arbeiderne lage en ny vei opp på den andre delen av fjellsiden, for å kunne bore og plassere sprengladninger der også. Det vil ennå gjenstå arbeid på det samme området etter at veien er åpnet igjen, men da vil veien kun være stengt på nattestid.

— Det blir sprengt skånsomt for å bevare fjellet som ligger bak. Entreprenøren har boret ned åtte meter lange stålstenger på skrå innover for å sikre bakveggen, sier kontrollingeniøren.

Mye trafikk

Rødberg og hans kolleger i Statens vegvesen har travle dager for å håndtere gjennomgangstrafikken.

— Vi tenkte at det fort kunne oppstå forsinkelser med dette arbeidet, og hadde denne løsningen som vi har satt i gang nå som et alternativ hvis noe skulle skje. Etter at vi stengte veien har vi justert varslingssystemene våre for at dette skal gå mest mulig smertefritt. Vi jobber for å finne en bra balanse i reguleringen, men med så mye trafikk er det ikke alt vi kan få til. Veien er ganske smal, og det kan fort oppstå problemer når lastebiler og busser må rygge. I tillegg er det mange som bruker denne veien til å sykle på, det er ikke den beste kombinasjonen akkurat nå, sier han.

Folk forstår

Reaksjonene fra bilister og beboende har ikke vært oppløftende, men Rødberg føler at de fleste forstår hvorfor veien holdes stengt.

— Vi får en del henvendelser fra media og befolkningen generelt. Det er klart at denne løsningen ikke er særlig gunstig for bilister eller beboende, men sikkerheten må komme først. Det har vært mye om saken i aviser og på tv, det tror jeg har hjulpet mye for folks forståelse. Jeg vil oppfordre videre til at bilistene respekterer og følger skiltingen som er på stedet, sier han.