— Vi har vurdert fjellet over E39 etter helgens sprengingsarbeid, og funnet at sikkerheten ikke er god nok til at vi kan åpne veien mandag, forteller prosjektleder i veivesenet, Kjell Soltvedt.

Følg Fevennen på Facebook!

Har ikke valg

Veisjef Johan Mjaaland sier til Fædrelandsvennen at veivesenet ikke har noe valg.

— E 39 må stenges inntil videre. Den er stengt nå, og den blir stengt inntil en uke framover. Vi kan ikke ha trafikk der når fjellet er så usikkert. Sånn er det bare, sier han.

— Vi har hatt geologer og andre fagfolk på stedet hele søndag. Veien kan ikke åpnes slik situasjonen er nå, sier Mjaaland.

Planen var opprinnelig at veien skulle åpne mandag morgen kl. 05.30 etter én helgs stenging for sprengingsarbeid. Så skulle det sprenges igjen neste helg.

Men etter helgens arbeid, er deler av fjellpartiet blitt mye mer ustabilt enn det var før. Ekspertise på geologi har gitt klar beskjed om at det er for farlig å sende biler forbi fjell-skrenten.

Betydelige fjellmasser må fjernes før trafikken kan kjøre forbi igjen. Arbeidet dreier seg om å sprenge vekk en 30 meter høy fjellskrent for å få plass til firefelt helt fram til Tangvall.

Fjellpartiet ligger på Søgne-sletta, rett på vestsiden av den lille biten med firefeltsvei som allerede er anlagt før Tangvall.

Avviser feil

- Har det vært gjort noe feil under sprengning?

— Nei, absolutt ikke. Entrepenøren har stått på og gjort alt riktig. Men fjellet er rett og slett mye dårligere enn forventet. Sikkerhet må gå foran alt, sier Mjaaland.

Prosjektleder Soltvedt sier at entrepenøren nå setter på maksimalt med maskiner, folk og utstyr for å få sprengt ned fjellet så fort som mulig. Han presiserer at E 39 stenges i inntil en uke fremover.

Omkjøring om Laudal

Omkjøring vil skje langs den gamle Søgneveien (fv 114) mellom Rosseland og Tangvall. Her kan det til tider oppstå køer, varsler veivesenet.

Gjennomgangstrafikken forsøker man, når den øker mandag, å få omdirigert via Mandalen, Laudal og Songdalen - en lang omkjøringsvei.

— Vi setter på betydelige mannskaper til å dirigere trafikk, så vi tror dette skal gå bra, sier Soltvedt.

Mjaaland mener det ikke blir noe kaos, og viser til at trafikkavviklingen har gått relativt greit i forbindelse med sprenging og stenging hittil.

Beklager

— Vi beklager de problemene dette medfører for trafikantene på strekningen, sier prosjektlederen.