STAVANGER/OSLO: – Jeg misunner Fædrelandsvennen for at de har klart å få halvparten av papiravisabonnentene sine over til nett. Det gjør nok avisen til en av landets største aviser når det gjelder digitale abonnenter, sier Lars Helle , sjefredaktør i Stavanger Aftenblad.

Han forteller at han har fulgt nøye med på hva Fædrelandsvennen har foretatt seg i det siste. Situasjonen til mediehuset i Kristiansand analyseres fortløpende, etter lanseringen av den nye betalingsløsningen.

lars-helle Foto: Scanpix

– Jeg er overrasket over hvor godt planlagt omleggingen har vært. Det ser ut som om ting har gått smertefritt. Det er jo mye kjeft å hente fra kundene, men det er slik det skal være, sier Helle. **Les også:

Aftonbladet har hatt betalingsløsning i ni år

Jyllandsposten lanserer liknende løsning som Fædrelandsvennen

Drammens Tidende vil gi leserne flere digitale valg**

Avventer situasjonen

– Hvilken betalingsløsning ønsker dere i Stavanger Aftenblad?

– Det er altfor tidlig å si noe om valg av løsning. Vi ønsker å se hvordan situasjonen er for Fædrelandsvennen i august og september, når folk skal fornye abonnementene sine, så vi lanserer nok ikke noe før neste år. Det er begeistring for Fædrelandsvennen betalingsløsning i ledelsen vår, men jeg personlig er litt mer tilbakeholden i forhold til å innføre samme modell. Vi har nok mer å tape på annonseinntektene digitalt, med en inntekt på 45 millioner kroner årlig, enn det Fædrelandsvennen har. Det er disse inntektene som bekymrer mest, og vi ønsker å se hvordan ting utvikler seg i Kristiansand, før vi selv foretar oss noe, sier Helle.

– Utfordring å nå unge

A-pressen er Norges nest største mediekonsern etter Schibsted, og eier helt eller delvis 49 lokal— og regionalaviser og 70 nettaviser. Pål Nedregotten er direktør for produktutvikling i Apressen Digitale Medier. Han mener at Fædrelandsvennen har truffet blink på en del områder med sin betalingsmodell.

nedregotten.JPG

– Blant annet familieabonnementet er spennende. Det er interessant å se hvordan yngre lesere kan nås. Aldersgruppen 15-30 år er en utfordring. Lykkes Fædrelandsvennen her, så kan det skapes nye brukervaner i et utfordrende segment, sier direktøren.– Vi ser at trafikken på nettavisen til Fædrelandsvennen er rammet. Det er interessant å se hva dette får å si for finansieringen av journalistikken. Det er viktig å finne en god kombinasjon mellom inntektsstrømmer, som annonseinntekter og brukerbetaling, fortsetter han.

– Hvilke løsninger jobber A-pressen med?

– Vi jobber med betalingsløsninger, og vi kommer til å lansere en løsning i en av våre aviser i løpet av året, sier Nedregotten hemmelighetsfullt.

Vg.no gratis

Espen Egil Hansen er redaktør for VG Nett og de andre digitale plattformene i VG. Han sitter også i konsernstyret i Schibsted Norge, som eier Fædrelandsvennen. Hansen mener Fædrelandsvennen nye betalingsløsning fungerer bra.

Espen Egil Hansen

– Abonnenter får alt innhold, og kan selv velge om de vil lese det på papir eller digitalt. Løsningen virker riktig for Fædrelandsvennen, man er på sporet av noe. Det er imidlertid viktig at den digitale pakken gir noe mer enn på papir, og at løsningen utvikles i tett dialog med brukerne. Når man tar betalt for journalistikken, er det viktig at det leveres økt kvalitet på nett raskere, sier han. – Hvordan tenker VG om en betalingsløsning på nett?

– Vi har ikke abonnenter, og dermed kan vi ikke lansere løsningen til Fædrelandsvennen. Vi må finne andre modeller. VG-nett kommer ikke til å stenges.

Det er vanskelig for en nasjonal avis. Vi jobber med å lage innholdspakker og tjenester som kan kjøpes separat, sier redaktøren, som påpeker at Schibsted og VG-nett uansett kan lære av feilene som Fædrelandsvennen måtte gjøre i sitt digitale pionerarbeid.