DRAMMEN: – Vi lanserer det vi kaller en pluss-løsning, inspirert av blant andre mediehusene Aftonbladet i Sverige og Berlingske Tidende i Danmark.

Det sier Geir Arne Bore , ansvarlig redaktør i Drammens Tidende. Han forteller at Drammens Tidende og Tønsbergs Blad, begge eid av Edda Media, lanserer digitale pakker for leserne i slutten av juni.

bore.PNG

Drammens Tidende er den største avisen i Edda Media, med et opplag på 33.000.Avisen er sammenliknbar med Fædrelandsvennen som nå har et opplag på 36.000. – Vi deler Fædrelandsvennens tanke om at mye av journalistikken ikke skal være gratis tilgjengelig på nett. Vi skiller oss fra Fædrelandsvennen ved at vi tilbyr rene digitale abonnementer for salg. Hvis kunden ikke ønsker å få tilsendt papiravisen, så kan vedkommende enten kjøpe e-avis eller pluss-abonnement på nettavisen separat, forteller redaktøren.

– Sett fra min side er svakheten med Fædrelandsvennens løsning at man må betale for papiravisen, selv om man i utgangspunktet kun ønsker digitale produkter, tilføyer han.

Pluss-løsninger til Drammens Tidende likner på Fædrelandsvennens nye nettavis, der en del saker kun er åpne for abonnenter.

– Mye mer av innholdet på nettavisen vår vil være gratis, sammenliknet med Fevennen. Vi har ikke tenkt å gi fra oss vår sterke posisjon på nett i Drammensregionen, en posisjon som gir oss greie annonseinntekter. Saker som krever pluss-abonnement, vil vi tilføre en merverdi ved blant annet å legge til videoer og annet digitalt innhold, sier Bore.

– Får papirabonnementene deres gratis tilgang til pluss-løsningen?

– Vi ønsker dette på sikt, sier Bore, som påpeker at utfordringen rundt dette er momsproblematikk.

– Frykter dere ikke at papiravisabonnenter vil forsvinne og gå over til de digitale løsningene?

– Vi har såpass stor tro på at papir fortsatt vil være det foretrukne formatet, sier Bore.