— Fra før har vi bare kontorer i storbyer som Oslo, Stockholm, København og Helsinki, så det at vi etablerer oss i Kristiansand er helt unikt, uttaler Peter S. Gitmark til Fædrelandsvennen.

37-åringen var en profilert stortingsrepresentant for Høyre i Vest-Agder fra 2001 til 2013, og fylkesleder fra 2004 til 2008. Nå har han akkurat takket ja til fast jobb i PR-byrået Burson-Marsteller, som har base i Oslo. Samtidig tar selskapet grep på Sørlandet, fordi kundeporteføljen forsvarer det.

— Vi har rundt 15 kunder i dag, og pågangen er sterkt økende, opplyser Gitmark.

- Mangler kunnskap

Den Oslo-bosatte tobarnsfaren vil tilbringe én til to dager i uka i Kristiansand, mens kontoret til daglig vil bestyres av en annen småbarnsfar, Espen Saga.

34-åringen har, etter fire år som politisk rådgiver for ordfører Arvid Grundekjøn, sagt opp og begynner hos Burson-Marsteller fra 1. august. Jobben vil bestå av strategisk rådgivning og påvirkning - på fagspråket «myndighetskontakt».

Jeg kjenner det politiske systemet, hvem du skal ta kontakt med og hvordan budskapet bør legges fram.

— Jeg kjenner det politiske systemet, hvem du skal ta kontakt med og hvordan budskapet bør legges fram. Slik kunnskap har vært fraværende, selv blant en del større bedrifter i distriktet, som har presentert saker slik at det har vært umulig for politikerne å fatte vedtak, hevder Espen Saga, som blir selskapets 46. ansatte i Norge.

– For oss var det et lett valg, sier Peter S. Gitmark (t.v.) om Espen Saga, som fra 1. august takker av som ordførerens rådgiver her i Rådhuskvartalet. Gitmark har vært engasjert for Burson-Marsteller siste året, men nylig takket han, i likhet med Saga, ja til fast jobb. Foto: Vegard Damsgaard

De to ble venner gjennom politikken på slutten av 90-tallet. Saga har bred bakgrunn fra Høyre, blant annet som rådgiver i 2002— 2005 for daværende Unge Høyre-leder, nå kunnskapsminister, Torbjørn Røe Isaksen. Deretter som rådgiver for partiets hovedorganisasjon, før han ble valgt inn i bystyret og oppvekststyret i Kristiansand i 2007- 11. ## - Et gode, ikke et problem

De siste fire årene omtaler han som spesielt lærerike:

— Det har vært uvurderlig. Arvid har et veldig forretningsorientert hode, er ekstremt analytisk og vil ha alle fakta på bordet før han konkluderer, uten synsing, fremholder Espen Saga.

- Har dere ingen betenkeligheter med å bruke kunnskap dere har tilegnet som folkevalgte til å fremme kommersielle interesser?

— Veldig mye av min kunnskap stammer fra 12 år på Stortinget, de har formet meg som person og rådgiver. Men denne kunnskapen er et gode, ikke et problem. Vi og våre konkurrenter er en viktig del av demokratiet, vi sørger for å gi bedrifter og organisasjoner en sterkere stemme slik at de kan kommunisere tydeligere med politikere og offentlighet, svarer Peter S. Gitmark.

- Åpenhet er vår policy

37-åringen har som tidligere omtalt oppdrag for Returkraft og Støodden Utvikling, mot henholdsvis endring i avfallsforskriften nasjonalt og strenge parkeringsbestemmelser lokalt.

- Er dere åpne om hvem kundene er?

— Jeg kan ikke ha et lobbyoppdrag uten å opplyse hvem jeg møter på vegne av. Slik åpenhet er vår «company policy». Men så er noen ting børssensitivt, jeg kan aldri gå ut med en liste i media. Men hvis rette instans ber om det, oppgir vi hvem kundene er, svarer Gitmark.

Om Returkraft og Støodden lyder hans knappe kommentar:

- Jeg har god tro på at begge sakene blir løst.

- Debatten blir mer opplyst

At toppbyråkrater og statsråder går direkte over i PR-jobber er problematisk, men ikke politikere på lavere nivå - ifølge instituttleder Dag Ingvar Jacobsen ved UiA.

UiA-professor Dag Ingvar Jacobsen. Foto: Tore Andre Baardsen

— Saga har vært politisk rådgiver, det kan ikke være problematisk. Med Gitmark er det kanskje litt annerledes, han har hatt en sentral rolle på den nasjonale arena, på den annen side ingen tunge posisjoner, sier professoren i statsvitenskap til Fædrelandsvennen. Jacobsen mener det kan være et demokratisk problem at «de som har ressurser kan kjøpe seg bedre argumenter», likevel betoner han fordelene sterkere:

— Det positive er at du får kvalifiserte synspunkter inn i politiske debatter. Slike firmaer driver ikke bare direkte lobby, de produserer også gode argumenter og utredninger, så på en måte blir debatten mer opplyst. At den bransjen har vokst så sterkt tyder på at de fyller et behov, fordi mange saker er blitt mer kompliserte, påpeker UiA-professoren.

Ordkraft: - Ikke bekymret

Kristiansands-selskapet Ordkraft er i dag det tyngste PR-miljøet på Sørlandet med fire ansatte.

— Det er bare positivt at flere ser nytten av å jobbe mer profesjonelt med påvirkning av politiske rammevilkår fra denne landsdelen. Det er ikke tilfeldig når Agder-politikerne sier de ikke opplever et renn av sørlendinger som jobber systematisk med dette. Vi har noe å gå på, mener daglig leder og medeier Rune Røiseland.

I høst ansatte han Venstre-politiker Eva Kvelland. Oxford Research er hovedeier (56 pst), mens anayseselskapets direktør Harald Furre, ordførerkandidat (H) i Kristiansand, er styreleder.

Daglig leder Rune Røiseland i Ordkraft. Foto: Jon Anders Skau

— Vi er ikke bekymret for konkurransen, tvert imot mener jeg vi har en analytisk kompetanse som gjør at vi står oss godt, sier Røiseland.Ordkraft har inngått samarbeidsavtale med kommunikasjonskonsernet Gambit H+K. Blant kundene er stiftelsen Miljøfyrtårn, eierkommunene i Agder Energi, Statens vegvesen og Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør.

Røiseland etablerte Ordkraft i 2005 sammen med Hans Antonsen, som siden ble Grimstad-ordfører (V) og fra høsten overtar som Kilden-direktør.

Antonsen kritiserte sist høst at offentlig eide Returkraft har betalt nærmere 500.000 kroner i honorar til PR-byrået Burson-Marsteller.