— Det er klart at for oss er det ønskelig med høyere parkeringsdekning enn 1,5, som er mindre enn hva konkurrerende byer til Kristiansand har i dag. Vi følger med spenning det som nå skjer, og avventer den politiske behandlingen, uttaler eiendomsinvestor Rune Torsøe til Fædrelandsvennen.
Når saken kommer til behandling i byutviklingsstyret torsdag og formannskapet neste uke, innstiller rådmannen på å endre kommuneplanen for de etablerte næringsklyngene i Korsvikfjorden og på Andøya
Støodden og Andøya kan få flere parkeringsplasser
Kommuneplanen fra 2011 sier maks én parkeringsplass per 100 kvadratmeter kontor. Følg Fædrelandsvennen på Facebook!
Fra 350 til 525 plasser
Denne bestemmelsen foreslås nå økt til 1,5. I nabokommuner, andre storbyer og gamle planer har dekningen vært 2,0. For de 35.000 kvadratmeterne i Støodden-planen medfører dette en økning fra 350 til 525 p-plasser. Det er likevel et godt stykke opp til National Oilwell Varcos (NOV) «ultimatum» — minimum 800 p-plasser til 1700 ansatte.
Etter bystyrevedtaket i mai engasjerte utbygger tidligere stortingsrepresentant Peter S. Gitmark, som fortsatt jobber med saken overfor kommunen.
Rune Torsøe, som eier Støodden-området sammen med Ivar Mjåland (25/75 prosent), bekrefter at de nå vil ta kontakt med sentrale politikere i forkant av torsdagens møte. — Det er naturlig at vi enten selv tar kontakt med politikerne og orienterer dem om vårt synspunkt, eller at Peter gjør det, sier grunneieren.
Les også:
Støodden-utbygger hyret Gitmark
— Klokt forslag
- Og da er målet å få økt dekningen til 2,0 eller 2,5?
— Det er vanskelig å si hva som er realistisk. Nå ligger det en ganske grundig saksinnstilling der som politikerne vil vurdere nøye. Vår første reaksjon er at det er klokt å foreslå samme rammevilkår for oljerelaterte hjørnesteinsbedrifter i Korsvikfjorden og på Andøya, og at man ser en bransje med særskilte behov under ett - noe man nok overså under kommuneplanarbeidet, svarer Torsøe.
På spørsmål om de anser NOV som aktuell leietaker, svarer han at de vil søke bredt etter leietakere så fort rammebetingelsene har falt på plass.
Uavhengig av parkeringssaken forberedes grunnarbeidene. Søknadsprosessen er i gang med sikte på riving av noe eldre bebyggelse, planering av tomta og utfylling i sjø det neste året.
Les også:
Klargjør tomta på Støodden
I august vedtok byutviklingsstyret at administrasjonen skulle fremme en ny sak om parkeringsbestemmelsene.