KRISTIANSAND: Søndagens aksjon fra politi og tollvesen i Skagerrak, da en rib med 500 hestekrefter krysset strekningen Arendal-Ålbæk på en drøy time, har aktualisert behovet for radarovervåkningen av sjøområdet.

— Det er helt klart at en god radarovervåkning av Skagerrak ville gitt oss langt bedre muligheter for å avsløre smugling med båter, presiserer kontorsjef Breilid.

Han skulle ønske at kyststrekningen i sør ble overvåket på samme måte som nordområdene.

Ingen overvåking

— Forsvaret har ingen radarovervåkning av Skagerrak, bekrefter oberstløytnant Harald Rist Aamoth i Forsvarets operative hovedkvarter til Fædrelandsvennen.

— Fartøyer som er pålagt å ha automatisk identifiseringssystem (AIF), kan imidlertid følges via satelitter, sier han.Aamoth sier forsvaret ikke var involvert på andre måter enn med KV Nornen i søndagens aksjon. Det ble heller ikke brukt for eksempel Orionfly i arbeidet med å følge smuglerbåten.

Nornen observerte

Kystvaktfartøyet Nornen var i Skagerrak søndag kveld da riben dro ut fra Arendal på vei til Ålbæk i Danmark for å hente et parti på 250 kilo hasj.

— Vi var i området og fikk et oppdrag på vegne av norsk politi og tollvesen. Vår oppgave var å se etter riben og rapportere eventuelle observasjoner tilbake til politiet, sier skipssjefen om bord på KV Nornen, Pål Bratbak til Fædrelandsvennen.

— Hvilke muligheter har dere for å kunne følge et fartøy på radaren i sjøen?

— Når det gjelder et så lite fartøy som den aktuelle riben, vil vi med vår sivile navigasjonsradar under gode værforhold uten store bølger, kunne se en slik båt på radaren maksimalt åtte til ti nautiske mil unna, forteller skipssjefen.