ÅLBÆK/OSLO: Søndag kveld ved 21-tiden døde en mistenkt norsk narkotikasmugler etter at han ble skutt av dansk politi rett utenfor havnen i Aalbæk.

Skytingen fant sted da tre nordmennene i sin hurtiggående båt, en 29 fots rib av merket Revenger, forsøkte å slippe unna politistyrken som slo til mot dem inne i havnen, melder Aftenposten.no.

Dansk politi har ikke egne båter

Utenfor havnen ventet imidlertid politifolk fra den danske beredskapstroppen, Aktionsstyrken, i en minst like hurtiggående rib fra den danske marinejegerkommandoen, Frømandskorpset.Aktionsstyrken har ikke egne båter og hadde derfor rekvirert hjelp fra det danske Forsvaret.

Ifølge politiet var det en av smuglerne som skjøt først og politifolkene besvarte ilden.

På bildene fra mandag formiddag, da den norske båten ble heist opp på en lastebil, ser man tydelig skadene på den ene av motorene etter at politiet kjørte rett inn under dramaet.

Toppfart 60-65 knopBåtens motorer er hver på 250 hestekrefter og det gir den fartsegenskaper som gjør det mulig å kjøre fra nordspissen av Danmark til Norge på en times tid, selv med en tung last narkotika.

— Toppfarten vil være mellom 60 og 65 knop. Det er også mulig å kjøre så fort i grov sjø, forteller Grethe Becher til Aftenposten.no. Hun er daglig leder i Navysupport AS, firmaet som importerer Revenger til Norge.

60 knop er lik 111 kilometer i timen.

På papiret er det dermed mulig å tilbakelegge de litt over 100 kilometerne fra nordspissen av Nord-Jylland til Norskekysten på en times tid, men er det mulig i praksis?— Det er ikke noe problem å kjøre fra Danmark til Norge på en time med en slik båt. Det er jo ikke særlig mye lenger enn fra Oslo til Færder, sier Joakim Røisland, kaptein og meget erfaren fører av hurtiggående båter av rib-typen.

- Hvis det er grov sjø?

— Hvis du kan kjøre en slik båt, er det mulig å holde full fart i halvannen til to meter høye bølger. Jeg kan klare å holde 30-35 knop i tre meters bølger, sier Røisland.

Kan følges på radar

Ifølge Røisland er det fullt mulig å følge slike båter på radar, men problemet for politi og tollvesen er at smuglerne kommer seg i le av øyene langs Norskekysten før de har noen mulighet til å nå frem med sine båter.

Ifølge tollvesenet er det vanlig at smuglerne gjemmer narkotikaen på øyer før de går inn til land uten last.