— Vi er så privilegerte at vi legger til kai midt i bykjernen i Kristiansand. Da må vi også bidra for å redusere utslippene i havna, sier Helge Otto Mathisen, kommunikasjonsdirektør i Color Line.

Fædrelandsvennen skrev i mai at Color Line hadde bestemt seg for å gå over til landstrøm i Kristiansand.

Lille julaften var Mathisen i Kristiansand for å legge planene for det som kan bety en total nedgang i utslippene i Kristiansand på mellom 5-10 prosent. Det er spesielt partikkelforurensing (sot) og Nox som vil bli redusert.

— Også vi har blitt kontaktet av kommunelegen når det gjelder utslipp av partikler i Kristiansand. Så det er veldig bra at vi nå kan få gjort noe med det, sier Odd Grønberg, linjedirektør i Color Line.

12 millioner

Det er blant annet nye miljøkrav fra EU som gjør at Color Line må investere 12 millioner for å bli kvitt utslipp.

• Når Superspeed skal i dokk i januar, blir skipet bygd om for ni millioner slik at det kan få energi fra strømnettet når det ligger i land. Da kan skipets motor slås av.

• På land må Color Line investere tre millioner. Enkelt fortalt blir en gedigen stikkontakt festet til skipet når det kommer til kai slik at Superspeed kan dra nytte av havnas strømforsyning.

• I tillegg får Superspeed et slags renseanlegg på skorsteinene. Dette vil redusere utslippene av svoveloksider når motoren går.

Lokal effekt

Nox-fondet har lovet å støtte investeringene, men støtten vil avhenge av hvor mye utslippene faktisk går ned etter at tiltakene har begynt å virke.

— Reduksjonen i utslipp vil være middels stor. Det som gjør dette viktig, er effekten det vil ha lokalt. I tillegg er dette nybrottsarbeid internasjonalt, sier Tommy Johnsen, daglig leder i Nox-fondet, som er eid av de norske næringsorganisasjoner.

I tillegg til at det blir mindre sot (partikkelforurensing), er det reduksjonen i nitrogenoksider (Nox) innbyggerne i Kristiansand vil merke best. Når det gjelder Nox-utslipp ligger Kristiansand helt på grensen til det som er lov.

— I tillegg kommer støyen til skipet til å forsvinne, siden motoren vil være slått av, sier Tommy Johnsen.

Miljøkrav

Ifølge Helge Otto Mathisen ville alternativet til investeringene være å bygge om Superspeed til å gå på diesel, noe som ville vært en langt dyrere investering.

Havnedirektør Halvard Aglen regner med at også andre skip som kommer til Kristiansand, vil være interessert i å få strøm til sine skip etter hvert som miljøkravene blir strengere.

— Vi har jobbet mye med vår nye strategi, og miljø er viktig. Men det blir ikke noe av det før de store aktørene gjør noe, sier Aglen.

Kristiansand havn har allerede investert 2,5 millioner for å kunne tilby ferjene landstrøm.

Mindre utslipp

Kristiansand har vært farlig nær maksgrensen for utslipp. Nå blir utslippene redusert med nesten ti prosent.

Skipstrafikken står for 14 prosent av NO2-utslippene (nitrogenoksid) i Kristiansand. Utslippet har de siste årene nærmet seg maksgrensen på 40 mikrogram per kubikkmeter luft. Den har ligget på 38 mikrogram.

— Det som nå skjer i havna, vil bety en del. Selv om bilene og industrien fortsatt utgjør mesteparten. Det er også grunnen til at vi er så nær grenseverdien, sier Øystein Holvik, miljøvernsjef i Kristiansand.

Han anslår at Superspeed står for omtrent sju prosent av utslippene i Kristiansand.

Hvis utslippene overstiger grensen på 40 mikrogram per kvadratmeter luft, må Kristiansand innføre tiltak som eksempelvis begrensninger i biltrafikken.

— Vi håper å unngå det, sier Holvik.

Vil bidra

Også Naturvernforbundet i Vest-Agder mener tiltakene vil bidra til bedre luftkvalitet.

— Det er et prisverdig tiltak, og vi håper det får konsekvenser for andre rederier også, sier Peder Johan Pedersen, fylkessekretær i Naturvernforbundet i Vest-Agder.