KRISTIANSAND: — Vi hadde en del problemer med den gamle rampen, forteller Odd Grønberg, linjedirektør i Color Line.

Kjørerampen tilknyttet Superspeeds 5. dekk, blir nå oppgradert. Hydraulikksystemet og hengslingen på den gamle rampen fungerte til tider svært dårlig. På ett tidspunkt ble det leid inn to kranbiler for å heve og senke den. Problemene med rampen førte til at Superspeed ble forsinket på enkelte avganger.

— Vi fant ut at vi måtte gjør noe med problemet. Det var ikke mulig å løse det i vinter. Vi måtte vente på våren, og få arbeidet unna før høysesongen i sommer, sier Grønberg.

BYTTER UT HYDRAULIKK: Slik ser rampen ut fra 5. dekk. Odd Grønberg, linjedirektør i Color Line, forklarer at hydraulikken og hengslingen byttes ut. Rampe-problemer har tidligere skapt forsinkelser for Superspeed. Foto: Tormod Flem Vegge

Nå byttes hydraulikksystemet i rampen ut. Samtidig gjøres det noe med hengslingen. 10-12 mann fra firmaet McGregor skal bruke 12 dager på jobben. Oppdraget koster millioner av kroner, ifølge linjedirektøren.— Dette betaler Color Line selv. Vi belaster ikke havnekassa, understreker han.

Lastingen og lossingen av bilene på 5. dekk foregår nå inni Superspeed, via 3. dekk. Dette tar noe lenger tid enn normalt.

Alan Christoffersen, teknisk direktør i Color Line, forklarer at designet på rampen skal forenkles for å bedre driftssikkerheten.

— Vi har planlagt jobben i ett år. Det er en stor jobb. Det blir nå mindre bevegelige deler på rampen, og vinkelen på rampens svingning blir mindre, forteller Christoffersen.

Når arbeidet med rampen i Kristiansand er over, reiser arbeiderne videre til Larvik der de skal oppgradere en tilsvarende Superspeed-rampe.

Her arbeider mannskap, ved ferjeterminalen i Kristiansand, med å oppgradere bilrampa tilknyttet Superspeeds 5. dekk. Mannskapene disponerer blant annet ei mobilkran. Foto: Tormod Flem Vegge