UNDER BYGGING: Superspeed kostet Color Line den nette sum av en milliard kroner. Den ble bygget ved Aker Yards i Rauma i Finland. Her er den fotografert under bygging i oktober 2007.  Foto: Color Line
FLAGGDAG: Norske flagg og stor stemning blant kristiansandere som venter spent på at Superspeed skal ankomme byen 1. mars 2008.  Foto: Torstein Øen
ROLLEBYTTE: Superspeed 1 la til kai i Kristiansand før første gang 1. mars 2008. Bak ligger forgjengeren Christian IV, klar for en av sine siste turer i tjeneste for Color Line. Foto: Jon Anders Skau
ROLLEBYTTE: Superspeed 1 la til kai i Kristiansand før første gang 1. mars 2008. Bak ligger forgjengeren Christian IV, klar for en av sine siste turer i tjeneste for Color Line.   Foto: Anders Martinsen
KØ: Det oppstår lange køer når bilene fra Superspeed snegler seg ut av havneområdet i Kristiansand. Foto: Tore-Andre Baardsen
LITEN TUE: En liten seilbåt kom i veien for Superspeed da den var på vei ut fra Kristiansand i fjor sommer, og tvang ferja til å stanse. Foto: Lars Hoen
DÅP: 12. mars 2008 seilte Superspeed 1 inn i Kristiansand havn til dåpsmarkering. - Vi mørkla hele byen inn mot havna, og så kom båten inn med stort laser- og lysshow. 10.000 mennesker var til stede, det var musikk og en helt vanvittig stemning, sier markedssjef i Color Line, Nina Moland Andersen. Foto: Torstein Øen
KNUST: Under en overfart i desember 2011, ødela en kraftig bølge et vindu på broa i Superspeed. Arbeidet med å utbedre skadene ble omfattende. Foto: Tormod Flem Vegge
KNUST: Under en overfart i desember 2011, ødela en kraftig bølge et vindu på broa i Superspeed. Arbeidet med å utbedre skadene ble omfattende. Foto: Frank Salvesen
FASTLÅST: Passasjerene må belage seg på forsinkelser etter at det oppsto problemer med rampa ved kai i Kristiansand i 2012. Foto: Reidar Kollstad

KRISTIANSAND: -Folk flest reiser med Superspeed, sier markedssjef i Color Line, Nina Moland Andersen, og kan vanskelig arresteres for påstanden.

På fem år og 7000 turer har altså Superspeed fraktet et passasjertall høyere hele Norges befolkning fram og tilbake mellom Kristiansand og Hirtshals. Og de fleste er sørlendinger — og de reiser gjerne flere ganger i året.

—  Det er faktisk veldig mange som reiser veldig mye med båten, og de reiser i mange forskjellige sammenhenger. En gang er det på familietur, en annen gang med jobben, og så er det kanskje en golftur og svipptur i tillegg. Og så er det noen som pendler i jobben, andre fram og tilbake til sommerhuset sitt, sier Andersen.

Hun sier at enkelte passasjerer bruker ferja over 100 ganger i året.

—  Det er det jo ikke alle som har tid til, men lista over passasjerer som bruker båten mellom fem og ti ganger årlig er nokså lang, sier Andersen.

FYRVERKERI: Dåpen ble selvsagt markert med fyrverkeri i havna. Foto: Torstein en

Mye oppvask

Mer enn nokså lang kø ville for øvrig oppstått dersom alle bilene som noen gang har stått på Superspeed, skulle ut på samme vei samtidig. Nok til å stille dem opp tur/retur Nordkapp-Roma, ifølge Andersen.

—  Og litt til. 986 mil, for å være nøyaktig.

Mat går det jo også med, deriblant 250 tonn kylling. Og tallerkenene som er vasket er visstnok så mange at de kan stables i ni tårn i tilsvarende høyde som Galdhøpiggen. 2469 meter, altså.

Og når vi først er i gang: SAS måtte satt opp 37.000 avganger med Boeing 737-fly for å frakte tilsvarende mengde til Danmark som det Color Line har gjort på fem år.

Jeg husker godt at vi var helt himmelfalne over mottakelsen skipet fikk den gangen

Mottakelse

Det gikk ikke upåaktet hen da Superspeed 1 seilte inn i Kristiansand havn for første gang for fem år siden. Til tross for at Color Line ikke hadde markedsført skipets ankomst 1. mars, dukket flere hundre mennesker opp på kaia for å ta stoltheten nærmere i øyesyn. 11 dager senere var over 10.000 til stede under dåpen. Dagen etter, 13. mars 2008, la Superspeed ut på sin første tur til Hirtshals.

Fem år senere slår markedssjefen fast at forventningene til skipet er innfridd til fulle.

—  Jeg husker godt at vi var helt himmelfalne over mottakelsen skipet fikk den gangen, og vi opplever at det fortsatt er en enorm interesse for Superspeed og Danmark, sier Andersen.

Fornøyde kunder

Hun sier at de får gode tilbakemeldinger fra passasjerene.

—  I markedsundersøkelsene våre får vi høre at folk opplever skipet som veldig sjødyktig og behagelig å reise med. Det også er mye å finne på om bord, sier Andersen, og nevner et prisbelønnet lekerom og suksessen med Barnas dag to lørdager nå i mars.

Superspeed kan også skryte på seg Europas største pizzarestaurant, med 500 sitteplasser, ifølge Andersen.

—  Og det gjelder alle pizzarestauranter, på vann og på land. Og den utsikten du har der, får du ikke mange andre steder!

Markedssjefen tror en annen grunn til at passasjerene skryter, er at det nesten ikke har vært kanselleringer med Superspeed, i motsetning til hva tilfellet var med tidligere danskeferjer.

—  Forskjellen her er enorm, sier hun.

For å markere at Superspeed, med sine 211,3 meter, er blitt byens største femåring, byr Color Line andre femåringer til fest onsdag.

—  Vi har invitert femårsklubbene i barnehagene i byen. Og så serverer vi kake om bord til alle gjester og ansatte, sier hun.

Flere tar med bil

Da Superspeed 1 la ut på sin første tur til Hirtshals, var Color Line allerede i gang med å planlegge utvidelsen av skipet. Det viste seg nemlig at det var for lite allerede før dåpen i 2008. I januar 2011 ble det derfor tatt ut av drift i fire uker for å utvide kapasiteten fra 2000 til 2400. —  Vi begynte å tegne på utvidelsen med én gang båten kom. Det har vist seg å være en riktig beslutning. Vi trodde aldri trodd vi skulle klare å fylle det store bildekket, men det gjør vi, sier markedssjef Nina Moland Andersen.

Hun legger til at flere tar med seg bil til Danmark i dag enn tidligere.

—  Før tok kanskje flere fly til København for en storbyhelg, men mange synes nok det er behagelig å med bil på ferien. Etter hvert har mange også oppdaget at Århus kan konkurrere med København, sier hun.

Vil ha opp flere utlendinger

Selv om Color Line i høysesongen kunne hatt behov for enda større passasjerkapasitet på Superspeed, er det fortsatt forbedringspotensial i andre perioder.

—  Vi satser mye på å få dansker, nederlendere og tyskere opp her, sier Nina Moland Andersen.

Med fire reiser tur/retur over Skagerrak daglig, kan Superspeed betjene nesten 10.000 reisende i døgnet.

—  Men vi må jobbe hele tiden for å fylle opp båten, for det kommer ikke av seg selv. Vi konkurrerer om folks fritid, og må fornye oss og holde både oss selv, Danmark og Norge attraktive som reisemål, sier Andersen.