— Jeg kjenner meg ikke igjen i hans beskrivelse. Det er ikke riktig at samhandlingen mellom sykehuset og kommunene om utskrivingsklare pasienter aldri har vært så dårlig som nå. Samhandlingen om de enkelte pasientene har tvert i mot aldri vært bedre enn nå. Samtidig er jeg helt oppgitt over den dårlige samhandlingen mellom kommunen og sykehuset på overordnet nivå, og at sykehuset nå spisser den konflikten, sier Dehli.

Dårligere

Samhandlingssjefen ved sykehuset, Kjetil Juva, sa under styremøtet i Sørlandet sykehus sist uke at det eksisterer en tillitskrise mellom sykehuset og kommunene, og at samhandlingen aldri har vært dårligere på Agder enn etter at reformen ble innført.

Dehli mener situasjonen som eksisterer nå, har oppstått fordi sykehuset ikke lenger har enerett på å bestemme når oppgaver skal overføres fra sykehuset til kommunene.

— Nå har kommunene fått en likeverdighet i forhold til å avgjøre når oppgaver skal overføres, sier Dehli.

Manglende tillit

— Et sentralt tema i den manglende tilliten mellom partene er nettopp kommunenes opplevelse av manglende likeverdighet. Det må og skal vi ta på alvor, sier Juva.

Dehli sier kommunene ikke bare kan ta i mot, uten at kommunens ledelse sikrer organisering, finansiering og faglig forsvarlig kvalitet på tilbudet pasientene skal få.

— Vi kan ikke la den enkelte lege eller sykepleier løse dette. Dette er et ledelsesansvar, og det er ledelsen som må legge til rette, sier helse- og sosialdirektøren.

Enig

— Det er jeg enig i, men når ledelsen skal legge til rette må det være helsepersonellet og brukerne som legger føringene. Dette er kjernen i pasientens helsetjeneste. Nå har det vært byråkrater, jurister og økonomer som har lagt føringene, sier Juva.

Han mener en viktig årsak til at samhandlingsreformen har kjørt seg fast på Sørlandet er saken hvor Kristiansand kommune nektet å overta ansvaret for intravenøs behandling av utskrevne pasienter. Sykehuset brakte saken inn for tvistenemnda, og sykehuset tapte på alle punkter.

Nektet

— Etter det har enkelte kommuner nektet å overta oppgaver som tidligere lå til sykehuset. Kommunene bruker denne seieren for alt den er verd, i strid med det som er hele innholdet i samhandlingsreformen. Og det nytter ikke at verken sykehus eller kommuner sier de ikke har råd: dette er en utvikling som må og skal fortsette, sier Juva.

- På vegne av Kristiansand kommune, har du tillit til sykehuset i dag, Dehli?

— Jeg vil ikke kalle det en tillitskrise at vi er uenige. Er det noe som skaper tillitskrise, så er det slike uttalelser som kan skape unødvendig uro i befolkningen om hvordan utskrivningsklare pasienter behandles. Sykehuset gjør veldig mye ut av en sak hvor vi var uenige og hvor de tapte, så velger de å fokusere på det vi strever med, i stedet for å se på muligheter og løsninger.

Elefanten i rommet

Til dette svarer Juva:

— Vi kommer ikke videre hvis vi ikke snakker om elefanten i rommet.

- Hva er elefanten i rommet?

— Det er egentlig flere. Den største er mangelen på dialog mellom kommunene og sykehuset, og en annen er at vi rett og slett ikke er enige om hva som er elefanten, sier Juva. De er imidlertid enige om at pasientene ikke lider i det daglige av dette.