— Vi må først få en oppstilling av hva de ulike tiltakene vil kunne finansiere av gode tiltak. Dersom styringsgruppa for bymiljøavtale skal gi en anbefaling, vil denne tidligst komme på møtet 13. juni, sier leder Harald Furre.

Neppe mer enn 50 prosent

Ordføreren i Kristiansand tviler på at det vil være flertall i Kristiansand bystyre for å øke satsene med mer enn 50 prosent. Det vil i så tilfelle innebære at det ikke blir nok penger til å finansiere alle de foreslåtte samferdselsprosjektene. Prosjektet som først ser ut til å ryke dersom bompengesatsene «bare» skulle øke med 50 prosent, er fylkesvei 456 Lumber - Kjos i Vågsbygd.

Kristiansand og nabokommunene har i ettertid foreslått nye tiltak som de mener bør inn i bymiljøavtalen, men det kan det blir vanskelig å finne penger til. Det dyreste ekstratiltaket er sykkelskulder på Torridalsveien (Sødalsida) til 200 millioner kroner.

— Dette er et prosjekt som jeg absolutt mener det bør finnes plass til, og som om nødvendig må prioriteres foran andre som allerede er inne på prioriteringslista, sier ordfører Torhild Bransdal i Vennesla.

Bransdal vil ikke si hva hun mener er et fornuftig nivå for bompengesatsene rundt Kristiansand.

Må prioritere

Avdelingsdirektør Johan Mjaaland i Statens vegvesen viser til at det allerede er en stor portefølje av prosjekt som er tenkt delfinansiert med bompenger, og at noe først må ut før nye tiltak kan få plass.

— Vi vet ennå heller ikke hva staten vil bidra med, slik at det derfor er mulig at enda flere prosjekter må skrinlegges, sier Johan Mjaaland.

Dersom en nøyer seg med å «bare» øke bompengesatsene med 50 prosent, vil det over 16 år bli tatt 4,6 millioner kroner i bompenger i Kristiansand. Rushtidsavgiften for personbiler vil da øke fra 21 til 32 kroner.