Frps Alexander Etsy Jensen beskylder ordfører Torhild Bransdal for å kneble opposisjonen foran valgkampen. Bransdal avviser. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg
Frps Alexander Etsy Jensen beskylder ordfører Torhild Bransdal for å kneble opposisjonen foran valgkampen. Bransdal avviser. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

Vennesla: — Gangveien mellom kirka og bedehuset er knallviktig, men likevel blir det stusselige greier å feire. Cirka

Grunneier Øystein Eliassen forteller ordfører Bransdal om de fem som har omkommet på denne veistrekningen siden 60-tallet.

154 meter! Vi venndøler må manne oss opp å kreve mye mer fremover, sier Etsy Jensen til Fædrelandsvennen.Avdelingsdirektør i veivesenet Johan Mjaaland og ordfører Torhild Bransdal klippet snora da gangvei-stubben ble åpnet torsdag klokka 11.00. Til stede var også samferdselssjefen i Vest-Agder og en rekke gjester, inkludert barn fra barnehagen på bedehuset like ved.

Grunneier og nabo Øystein Eliassen kunne fortelle om fem dødsfall på hovedveien siden 60-tallet. Han er glad det endelig kommer gang— og sykkelvei. Eldrerådet har mast om den i flere år, fordi den kobler Venneslaheimen på gangveinettet.

Bygdas kanskje største trafikkutfordringer handler om ny innkjøring nord i sentrum og ny vei og gangbro over til Hunsøya. Før vi sier ja til noen som helst ny avtale med Kristiansand om veier, bør disse prosjektene bli finansiert.

Etsy Jensen mener likevel feiringen viser at Vennesla kommune er fornøyd med lite. Gangveien som ble åpnet torsdag kostet 4,5 millioner å bygge. Den finansieres av de 500 millionene som kom i den regionale «myke pakken» i forbindelse med bompengeordningen for Vågsbygdveien.

Les også: Vil bedre  kollektivtilbud - bilistene får regninga.

Les også:Seks felt i Vestre Strandgate

Les også: Her er forslaget til nye bommer

Har fått dette

Fra denne pakken og belønningsmiddel-ordningen har Vennesla i tillegg til stubben som ble åpnet torsdag, fått disse større prosjektene:

• Sykkelvei langs riksvei 9 ved Skarpengland

• Penger til å begynne sykkelvei Samkom-Hagen

• Deler av rundkjøring Moseidmoen

Nå foreligger en skisse til ny bymiljøavtale med rushtidsavgift, 15 bommer og inntil dobling i bompengesatsene. Avtalen er verd 16 milliarder kroner. Halvparten planlegges brukt på busstilbudet i regionen. Vennesla, som hadde sykkelvei langs Sødal-siden som førsteprioritet, er tiltenkt følgende prosjekter.

• Sykkelvei ved Bruvegen

• Sykkelvei mellom Doktorsvingen og Moseidmoen

• Sykkelvei sentrum-Kilane

• Sykkelvei Vikeland- Heisel bro.

• Kollektivterminal sentrum

Sentrum og Hunsøya

— Bygdas kanskje største trafikkutfordringer handler om ny innkjøring nord i sentrum og ny vei og gangbro over til Hunsøya. Før vi sier ja til noen som helst ny avtale med Kristiansand om veier, bør disse prosjektene bli finansiert, sier Frps Alexander Etsy Jensen.

Avdelingsdirektør i Veivesenet, Johan Mjaaland. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

Ordfører Torhild Bransdal er både nestleder i styringsgruppen for ny bymiljøavtale og nestleder i det interkommunale utvalget for areal og transport i regionen, Atp-utvalget. Hun er ikke enig i at hun har gjort en for dårlig jobb med å få på plass Vennesla-prosjekter.— Nå må det skilles mellom bymiljøprosjekter og fylkesveimidler, som vi skal ha av fylket. Dessuten er det fremover nå den politiske behandlingen av bymiljøavtalen kommer. Da skal vi kjempe, men da må planer foreligge, sier hun.

Ordføreren peker på Drivenesheia og veien mellom Vennesla og Sørlandssenteret som viktige prosjekter.

- Se på kollektivfeltene

Etsy Jensen mener ordføreren og Vennesla har fått for dårlig uttelling.

— Se for eksempel på kollektivfeltene som er bygget på E 39 som midlertidige løsninger. Da må det være lov å spørre om ikke en kommune som Vennesla får for lite igjen for å være snill samarbeidspartner, sier han.

— 43 prosent av venndølene pendler til byen. Vi betaler jammen vår del av bompenger. Da kan vi ikke være fornøyd med 154 meter gangvei med bedehuset og noen sykkelstier. Regionen må løse våre store samferdselsutfordringer også, ikke bare andres, sier Etsy Jensen.

Skal unngå økning i biltrafikk

Vennesla kan ikke regne med penger til veiprosjekter fra den nye bymiljøavtalen.

— Forutsetningen for hele avtalen er at biltrafikken ikke skal øke, og at all fremtidig trafikkvekst skal komme med buss, sykkel eller gange, sier prosjektleder for avtalen lokalt, Jo Drivdal.

Derfor prioriteres foreløpig kun prosjekter som styrker dette målet.

Drivdal minner om at den politiske behandlingen i Kristiansand og kommunene rundt ennå ikke er begynt. I den prosessen kan det komme opp nye prosjekter.

Vennesla krevde en gang og sykkelvei langs Sødalsiden. Det er ikke prioritert i den nye avtalen.

Rådmann Svein Skisland i Vennesla synes det er vanskelig å vurdere om Vennesla har fått for lite uttelling i bymiljøsamarbeidet.

Han sier kommunen nå vil gjøre vurderinger i forbindelse med den politiske behandlingen av ny bymiljøpakke. - Det er alltid viktig å være offensiv, sier han.