Helikopteret som utplasseres på Hovden denne påsken, er av typen Eurocopter H145-T2. Det er litt større, kraftigere og har litt større rekkevidde enn det som har vært benyttet før, H 135 P2+.

— Med mer muskelkraft kan helikopteret ta av med mer drivstoff og en ekstra passasjer, for eksempel en pårørende. Det er tyngre å fly i tynn fjelluft, så derfor betyr økt løftekraft en del, sier regional rådgiver og samfunnskontakt Arild Sørensen i Stiftelsen Norsk Lufttransport til Fædrelandsvennen.

Rekkevidden er det ikke noe å si på hva gjelder helikopteret som har vært benyttet på Hovden de to siste påskene heller.

— I fjor hadde vi oppdrag fra Haugesund til Oslo, sier Sørensen.

21 utrykninger fra Hovden

Det er innsamlede midler fra Norsk Luftambulanses 700.000 støttemedlemmer som driver påskeberedskapen. Den kommer godt med på et sted som Hovden, med 20.000 mennesker i ei hektisk påskeuke. I tillegg kan helikopteret dekke vintersportssteder som Rauland i Vest-Telemark, Sirdal og Ryfylkeheiene. Det kan også avlaste luftambulansen i Arendal, Stavanger eller Bergen om arbeidspresset der blir stort og mannskapene må ta påbudt hviletid.

I fjor påske ble helikopteret og mannskapet på Hovden kalt ut 21 ganger.

— Medlemmene våre ønsker at vi skal være der de er. På samme måte som Røde Kors har gjort i årevis, flytter vi etter der befolkningen flytter, sier Sørensen.

Usikker framtid

I flere år har Bykle kommune arbeidet for å få Norsk Luftambulanse til å utvide helikopterberedskapen på Hovden ut over påskehelgen. Men om det blir beredskap ut over påsken eller helikopter på Hovden i påsken neste år, er helt uavklart.

— Vi er midt inne i en anbudskonkurranse nå. Vi konkurrerer med fire andre helikopterselskap - Lufttransport AS, Air Lift as, CHC Helikopter Service AS og svenske Scandinavian MediCopter, sier Arild Sørensen i Stiftelsen Norsk Lufttransport.

Først i juni vil helikopteroperatører og kommuner vite hvem som skal drifte de 12 basene det er utlyst anbud for. I dag har Norsk Luftambulanse 9 av de 12 basene, i blant annet Arendal og Stavanger. Det er Helseforetakenes Nasjonale Luftambulansetjeneste ANS som på vegne av de regionale helseforetakene er overordnet organ.

Stor rekkevidde

Helikopterselskapene som slåss om anbudene på de 12 helikopterbasene, må legge inn anbud for hvert sted.

I dag har Norsk Luftambulanse ni baser: Arendal, Bergen, Dombås, Evenes, Førde, Lørenskog, Stavanger, Trondheim og Ål.

— Skulle vi få alle 12 basene, vil det bli en utfordring å holde utvidet ambulansetjeneste på Hovden. Vi er allerede sterkt presset på mannskap og utstyr, sier Sørensen.

Ordfører Jon Rolf Næss i Bykle sier han er klar over at det er press på utstyr og mannskap. Han håper likevel det blir både påskeberedskap og utvidet sesong på Hovden i de inntil ti årene som en ny avtale gjelder for.

— Gjennom fire år nå har vi sett hvor viktig det er med base på Hovden. Vi vet sikkert at helikopteret på Hovden reddet to menneskeliv sist påske, sier han.

Måtte selv ha ambulansehelikopter

Ordføreren har også kjent på kroppen hvor trygt det er å ha helikopteret fra Norsk Luftambulanse parat. Under et møte i Setesdal regionråd på Evje for tre år siden sviktet hjertet hans mens han sto på talerstolen. Lege og varaordfører Finn Bjørn Rørvik, som var medlem i regionrådet, iverksatte straks hjertekompresjon og fikk liv i han igjen. Så ble ambulansehelikopteret fra Arendal tilkalt.

— Hjertet tikket og gikk i helikopteret, så jeg var utenfor fare. Men du verden så betryggende det var å ha på EKG og ha lege som er spesialist på akuttmedisin ved siden av meg, sier Jon Rolf Næss.

Nå har han pacemaker, og 53-åringen er i fin form. Nå håper ordføreren at de som besøker turiststedet Hovden og omliggende vintersportssteder også kan få hjelp av et legehelikopter i nærheten om ulykken skulle være ute.