ARENDAL/TVEDESTRAND: — Vi har snauhogd rundt 98 prosent av traseen, forteller Dag Ødegårdi Nye Veier, byggeleder for E 18 Tvedestrand-Arendal.

1. september i fjor startet arbeidet med å snauhogge en 23 kilometer lang trasé mellom Arendal og Tvedestrand, der nye E 18 skal anlegges.

Dag Ødegård i<b> </b>Nye Veier, byggeleder for E 18 Tvedestrand-Arendal. Foto: Tormod Flem Vegge
Her, ved Ottersland i Arendal, bygges det en ku-undergang, som skal gå under E 18-traseen. Dermed kan bonden på stedet fortsette gårdsdriften sin som normalt mens nye E 18 er under bygging. Foto: Tormod Flem Vegge

3,1 millioner kvadratmeter

Profesjonelle skogentreprenører har i et halvt år ryddet bort enorme mengder skog fra områdene. Over 3,1 millioner kvadratmeter skog har så langt blitt fjernet.

To firmaer fikk hver sin kontrakt i henholdsvis Arendal og Tvedestrand. Totalsummen på kontraktene er rundt 60 millioner kroner.

— Mannskapene har både hogget og solgt trevirke. Noe har blitt fliset opp og solgt til sentralfyringsanlegg, forklarer Ødegård.

I september startet også arbeidet med å anlegge et nettverk av veier inn til E 18-traseen, slik at fremtidig anleggstrafikk kan få tilgang til anleggsområdet.

Saken fortsetter under videoen "Fly over nye E 18 i ny animasjonsfilm ".

7,3 millioner kubikk fjell

I slutten av 2019 skal traseen mellom Arendal og Tvedestrand være forvandlet til en firefelts motorvei, der bilene kan suse av gårde i 110 kilometer i timen.

— Før den tid skal blant annet 7,3 millioner kubikkmeter fjell sprenges bort, 42 hus skal jevnes med jorden, tunneler og broer skal bygges og viltunderganger skal etableres, forteller prosjekteringsleder Trond Olsen.

160219_NYE_E8_arendal_tvedestrand.ai

Overskuddsmasser av sprengt fjell vil bli brukt til å anlegge næringsområder og et større rasteplassområde ved Grenstøl i Tvedestrand.

— Det er lagt opp til at all fjellmasse skal benyttes innenfor anleggsområdet. Dermed ivaretar vi trafikksikkerheten, samtidig som dette er en kostnadseffektiv løsning, påpeker Dag Ødegård.

5,5 milliarder kroner

Det er anslått at nye E 18 mellom Arendal og Tvedestrand vil få en prislapp på 5,5 milliarder kroner.

Øystein Lien i Nye Veier, fungerende prosjektleder for E 18 Tvedestrand-Arendal. Foto: Tormod Flem Vegge

— Dette er et veldig stort prosjekt, som innebærer store inngrep i terrenget, poengterer Øystein Lien i Nye Veier, fungerende prosjektleder for E 18 Tvedestrand-Arendal.

Saken fortsetter under bildet.

Store mengder tømmer som er rensket bort fra den nye E 18-traseen, ligger blant annet i stabler ved Ottersland i Arendal. Tømmeret blir solgt både til aktører i utlandet og innlandet. Foto: Tormod Flem Vegge

Fra to kontrakter til én

Prosjektet var i utgangspunktet delt opp i to store kontrakter. Nå er det klart at veien legges ut som en totalentreprise 29. februar.

Nye Veier tror at én kontrakt vil medføre at selskapet får en gunstigere pris på veien, og at store utenlandske entreprenører vil fatte interesse for prosjektet.

LES OGSÅ: Frykter at utenlandske entreprenører får milliardkontraktene

Skal være ferdig i 2019

Forrige uke presenterte Nye Veier AS prosjektene sine på Gardermoen. Både utenlandske og norske entreprenører har meldt sin interesse.

Trond Olsen i Nye Veier, prosjekteringsleder for E 18 Tvedestrand-Arendal. Foto: Tormod Flem Vegge

— Det vil bli foretatt en prekvalifisering av entreprenører. Et utvalg entreprenører som vi mener er i best stand til å gjennomføre prosjekter, vil blir tatt med videre i prosessen, forklarer Lien, som nå er i full gang med å klargjøre kontrakten.

Kontrakten skal underskrives i desember. I begynnelsen av 2017 startet byggingen av det nye E18-strekket. Planen er at veien skal stå ferdig i 2019.

I Grenstøl i Tvedestrand skal det legges enorme fyllinger med masse, blant annet for etablering av næringsområder og et større rasteplassområde. Steinmassene kommer blant annet fra det 40-50 meter høye fjellet som Dag Ødegård her står på, et fjell som skal sprenges bort. Foto: Tormod Flem Vegge