ARENDAL/TVEDESTRAND: — Vi har snauhogd rundt 98 prosent av traseen, forteller Dag Ødegårdi Nye Veier, byggeleder for E 18 Tvedestrand-Arendal.
1. september i fjor startet arbeidet med å snauhogge en 23 kilometer lang trasé mellom Arendal og Tvedestrand, der nye E 18 skal anlegges.
3,1 millioner kvadratmeter
Profesjonelle skogentreprenører har i et halvt år ryddet bort enorme mengder skog fra områdene. Over 3,1 millioner kvadratmeter skog har så langt blitt fjernet.
To firmaer fikk hver sin kontrakt i henholdsvis Arendal og Tvedestrand. Totalsummen på kontraktene er rundt 60 millioner kroner.
— Mannskapene har både hogget og solgt trevirke. Noe har blitt fliset opp og solgt til sentralfyringsanlegg, forklarer Ødegård.
I september startet også arbeidet med å anlegge et nettverk av veier inn til E 18-traseen, slik at fremtidig anleggstrafikk kan få tilgang til anleggsområdet.
Saken fortsetter under videoen "Fly over nye E 18 i ny animasjonsfilm ".
7,3 millioner kubikk fjell
I slutten av 2019 skal traseen mellom Arendal og Tvedestrand være forvandlet til en firefelts motorvei, der bilene kan suse av gårde i 110 kilometer i timen.
— Før den tid skal blant annet 7,3 millioner kubikkmeter fjell sprenges bort, 42 hus skal jevnes med jorden, tunneler og broer skal bygges og viltunderganger skal etableres, forteller prosjekteringsleder Trond Olsen.
Overskuddsmasser av sprengt fjell vil bli brukt til å anlegge næringsområder og et større rasteplassområde ved Grenstøl i Tvedestrand.
— Det er lagt opp til at all fjellmasse skal benyttes innenfor anleggsområdet. Dermed ivaretar vi trafikksikkerheten, samtidig som dette er en kostnadseffektiv løsning, påpeker Dag Ødegård.
5,5 milliarder kroner
Det er anslått at nye E 18 mellom Arendal og Tvedestrand vil få en prislapp på 5,5 milliarder kroner.
— Dette er et veldig stort prosjekt, som innebærer store inngrep i terrenget, poengterer Øystein Lien i Nye Veier, fungerende prosjektleder for E 18 Tvedestrand-Arendal.
Saken fortsetter under bildet.
Fra to kontrakter til én
Prosjektet var i utgangspunktet delt opp i to store kontrakter. Nå er det klart at veien legges ut som en totalentreprise 29. februar.
Nye Veier tror at én kontrakt vil medføre at selskapet får en gunstigere pris på veien, og at store utenlandske entreprenører vil fatte interesse for prosjektet.
LES OGSÅ: Frykter at utenlandske entreprenører får milliardkontraktene
Skal være ferdig i 2019
Forrige uke presenterte Nye Veier AS prosjektene sine på Gardermoen. Både utenlandske og norske entreprenører har meldt sin interesse.
— Det vil bli foretatt en prekvalifisering av entreprenører. Et utvalg entreprenører som vi mener er i best stand til å gjennomføre prosjekter, vil blir tatt med videre i prosessen, forklarer Lien, som nå er i full gang med å klargjøre kontrakten.
Kontrakten skal underskrives i desember. I begynnelsen av 2017 startet byggingen av det nye E18-strekket. Planen er at veien skal stå ferdig i 2019.