AGDER: — Opprinnelig var E 18 Tvedestrand-Arendal delt opp i to kontrakter. Nå er jo kontraktene slått sammen. Vi er redde for at kontraktene blir så store at norske hovedentreprenører ikke får anledning til å være med i anbudsprosessen, selv om de er kvalifiserte, sier regionsjef Oskar Tore Åsen i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF).

Nye Veier har slått sammen to kontrakter til én kontrakt, i forbindelse med byggingen av E 18 mellom Arendal og Tvedestrand. Veiprosjektet har en estimert kostnad på 5,5 milliarder kroner.

- Sosial dumping?

Åsen sier at MEF hadde ønsket kontrakter som ga mulighet for flere tilbydere enn bare én stor.

— Vi er spente på hvilke utslag politikken til Nye Veier vil få for våre entreprenører lokalt. Det er en skuffelse hvis norske entreprenører mister muligheten til å konkurrere både når det gjelder E 18 og E 39, påpeker han.

— Vi frykter også sosial dumping hvis kontraktene for E 18 Tvedestrand-Arendal og nye E 39 blir så store at det blir dårligere vilkår for arbeidstakerne som skal arbeide på veiprosjektene i Norge, fortsetter Åsen.

- Lav kronekurs en styrke for norske firmaer

Tom Eikså er daglig leder for TT Anlegg, som Sørlandets største entreprenørbedrift med 240 ansatte. Han tror at kronekursen kan bidra til at norske firmaer vinner kontrakten for E 18 Tvedestrand-Arendal.

— Den lave kronekursen gjør situasjonen litt mer utfordrende for utenlandske firmaer, påpeker Eikså.

Han mener at selskaper som blant andre Skaska, Veidekke, Hære og oslofirmaet AF har muskler til å vinne anbudet som Nye Veier skal lyse ut.

- Hvis et utenlandsk selskap vinner anbudet, risikerer man da at det tar med seg egne folk og materiell til Norge?

— Det kan man risikere. Da kan det bli lite å gjøre for norske firmaer. Det vil i så fall være veldig synd, og noe som vil føre til at arbeidsledigheten i Norge øker, sier Eikså, som personlig har troen på at et norsk firma vil ville anbudet.

Saken fortsetter under videoen:

— Det norske markedet kan håndtere store kontrakter

Nye Veier mener norske aktører har evne til å håndtere veiprosjekter i milliardklassen.

— Vi vet at det norske markedet er i stand til å håndtere kontraktene til de nye veiprosjektene i Norge, sier Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier.

Han forklarer at Nye Veier skal være en såkalt «slank byggherreorganisasjon».

— Det innebærer at vi ikke kan håndtere for mange kontrakter, fordi det er mer ressurskrevende, sier direktøren, som understreker at nye E 39 vil bli delt opp i flere kontrakter.

- Tror du det er en styrke for norske aktører at kronekursen er lav?

— Ja, det vil det være - sammenliknet med euro. Gitt at vi oppgir prisen på kontrakten i norske kroner. Da tar aktører fra andre land en risiko når de gir oss en pris. Prisen kan endre seg fra tidspunktet de oppgir prisen til øyeblikket kontrakten underskrives. Men dette avgjør markedet, forklarer Børseth.

Han tror en eventuell utenlandsk anbudsvinner er villig til å samarbeide med norske entreprenører og underleverandører.