FARSUND: Klokken 14.00 meldes det om en vellykket bergningsaksjon.

Se redningsaksjonen i opptak over.

— Aksjonen gikk over all forventning, sier en lettet kaptein, Jarl Pedersen til Fædrelandsvennen klokken 14.00

Han var et eneste stort smil da Fædrelandsvennens reporter snakker med ham.

Det bekreftets av bergningsleder Paul Storholt som befinner seg om bord i Ægir.

— Båten tar ikke inn en dråpe vann, og alt gikk etter planen, sier han.

Gikk rundt to ganger

Det var torsdag i forrige uke at redningsskøyta Ægir gikk rundt to ganger, og mannskapet måtte hoppe i sjøen. Ægir ble liggende i fjæresteinene ved Storestranda, mellom Vanse og Borhaug.

Her forberedes gravemaskiner, redningsskøyta RS Emmy Dyvi og den havarerte Ægir seg på bergingsaksjonen. Foto: Per Moseid

Onsdag ble Ægir trukket ut i sjøen igjen, etter at man i flere dager hadde jobbet med å fjerne steiner og tette hull i skroget.

Redningsskøyte og gravemaskiner

Det var Paul Storholt i Agder Marine som utarbeidet bergingsplanen. I tillegg til å bruke redningsskøyta RS "Emmy Dyvi", ble det brukt en 50-tonns gravemaskin og en 20-tonns gravemaskin. I tillegg var en taubåt i beredskap i Farsund dersom man trengte mer trekkraft.

— Vi har laget ei grime som vi fester rundt Ægir, som så Emmy Dyvi skal trekke i. Foran Ægir skal en 50-tonns gravemaskin stå og dytte i skøyta, slik at den forhåpentligvis kommer seg ut på sjøen igjen, fortalte Storholt til Fædrelandsvennens reporter på stedet i forkant av aksjonen.

Paul Storholt i Agder Marine er ansvarlig for bergingsaksjonen. Foto: Jan Oddvar Eide

Det ble også lagt gummi under redningsskøyta, for at den skulle få en billigst mulig reise ut i sjøen igjen.— Vi må nok regne med at Ægir må humpe seg litt utover, fordi det er mange steiner og veldig langgrunt her Dette er en helt spesiell bergingsaksjon, sa Storholt.

MER:

Tre utfordringer

Store steiner er gravd bort i håp om at Ægir skal komme seg ut av steinene lettest mulig. Foto: Jan Oddvar Eide

I forkant av aksjonen fortalte Storholt er det var store utfordringer med bergingsaksjonen:

  • Det er svært langgrunt med masse spisse steiner de første hundre meterne ut fra land, så når Ægir først er på sjøen, regner de med den vil humpe seg utover og treffe flere steiner. Storholt skal være alene ombord i den havarerte skøyta når den trekkes ut, og står klar med ei vannpumpe som pumper opp 1000 liter vann i minuttet. De regner med det kan bli flere hull i skroget på vei ut fra land.

  • Det er gravd bort mye stein like bak Ægir, men de har ikke kommet til under selve skipet. Hvis det er flere skarpe steiner der, kan det skape nye hull i skroget.

  • Storholt forteller at det skal ligge flere blindgjengere fra gammelt av i sjøen i området, og at det verste som kan skje er at Ægir treffer en av disse og den eksploderer. Kaptein Jarl Pedersen på RS Ægir er dog ikke bekymret for at det skal skje. Han mener at blindgjengere som har ligget lenge i steinene på Lista ikke vil være farlige nå lenger.

Utsatte aksjonen

Den egentlige planen var å berge Ægir tirsdag. Men aksjonen ble forskjøvet på grunn av arbeidet med å tette fartøyet.

— Det er et hull i skroget som vi måtte tette, sa han.

MER:

Her er mannskaper i gang med å klargjøre Ægir for bergingen. Foto: Jan Oddvar Eide