— Naboene som har protestert har gjort en veldig god jobb, det er blitt en bedre plan enn den opprinnelig var. Området trenger i høy grad utvikling, og med reduksjon i høyder og båtplasser fra forrige plan tror jeg dette blir bra. For oss som ser området med nye øyne er ikke området spesielt pent i dag, nå blir det mer bruksvennlig og til glede for flere, uttalte Odd Nordmo (H) i byutviklingsstyret torsdag.

Bare Miljøpartiet De Grønne stemte imot planene for brygga der Flekkerøyferja klappet til kai fram til tunnelen ble åpnet i 1989. Siden har området stort sett ligget brakk.

Naboer rundt Lindebøkilen har engasjert seg sterkt mot planene.

Slik ser Lindebø brygge, som var ferjekai fram til 1989, ut i dag. Foto: Vegard Damsgaard

Ser ikke behovet

Flekkerøy Eiendom eier tomta mot sør, der det skal bli 27 leiligheter og næringsarealer, mens kommunale Kristiansand Eiendom planlegger båthavn, marina og 20 leiligheter.

Miljøpartiet er bekymret for Lindebøkilen, som er en terskelfjord med laber utskiftning av vann. Det er planlagt ytterligere 280 båtplasser lenger ute i kilen, ved Hattesteinen.

Jeg kan ikke se behov for flere båtplasser.

De frykter båttrafikk og marina kan skade det biologiske mangfoldet.

— Endringer er ikke nødvendigvis feil, men jeg kan ikke se behov for flere båtplasser, sa Hans Petter Horve, og pådro seg replikk fra Nordmo:

- Attraktivt sjøveien

— Jeg har ikke hørt at det er et problem med en båtplass for mye, men det er et problem med for få. At gjester kan komme og legge til er da positivt, Flekkerøy er jo attraktivt å komme til sjøveien.

Odd Nordmo (H). Foto: Arkivfoto

Grete Kvelland Skaara (KrF) stilte spørsmål ved om administrasjonen hadde vurdert behov for beredskapsbrygge i tilfelle brann eller andre hendelser i tunnelen. Teknisk direktør svarte at verken fylkesmann, fylkeskommune eller veivesen hadde uttalt noe ønske om dette.

Bystyret avgjør saken endelig 16. september.