Utbyggingsprosjektet til Kristiansand Eiendom og Flekkerøy Eiendom omfatter fire leilighetsblokker, marina, småbåthavn og parkeringsplass, samt grøntområder for allmennheten. Foto: Rambøll
Slik ser Lindebø brygge, som var ferjekai fram til 1989, ut i dag. Foto: Vegard Damsgaard

— 50 båtplasser ødelegger idyllen innerst i denne kilen vi alle er så glade i. Her er det badestrender og rekreasjonsområder, kvaliteter vi ønsker at neste generasjon også skal få oppleve, uttaler Roar Nilsen, talsperson for protestgruppa i Lindebøkilen.

Torsdag tar byutviklingsstyret stilling til marina, småbåthavn med 50 plasser og tre etasjers blokker med 47 leiligheter ved Lindebø brygge.

Her klappet Flekkerøyferja til kai fram til Flekkerøytunnelen ble åpnet i 1989. Siden har området stort sett ligget brakk.

- Et gode for Flekkerøy

Flekkerøy Eiendom har tomta mot sør, der det skal bli 27 leiligheter og næringsarealer, mens kommunale Kristiansand Eiendom planlegger båthavn, marina og 20 leiligheter.

— Mer trafikk av båter og biler vil gi ulempe for noen, men bli et gode for samfunnet på Flekkerøy. Lindebø-brygga kan tas i bruk som møteplass for allmennheten, lekeplass for barna og badeplass. Dessuten kommer en kommunal båthavn det vil bli behov for, hevder daglig leder Frode Stokkeland fra Flekkerøy Eiendom.

Utbyggingsprosjektet til Kristiansand Eiendom og Flekkerøy Eiendom omfatter fire leilighetsblokker, marina, småbåthavn og parkeringsplass, samt grøntområder for allmennheten. Foto: Rambøll

Rundt kilen ligger i dag et hundretall boliger og nærmere 200 båtplasser, ifølge beboerne. Det er planlagt ytterligere 280 båtplasser lenger ute i kilen, ved Hattesteinen.— Bomiljøet blir helt ødelagt når du i praksis legger ei båthavn midt i boligfeltet, mener Oskar Tore Åsen.

— Jeg får en svart vegg midt i utsikten, nevner Tore E. Olsen, som ikke er alene om det.

Vil kopiere Fiskebrygga

For å lage marina og småbåthavn må området rundt dagens kai fylles ut. Det medfører at Ferjeholmen, som anses verdifull for ternehekking, forsvinner.

Hvilke privatpersoner ville fått lov til å fylle igjen bukta og foreta slike inngrep?

Naboene påpeker at kilen er en såkalt terskelfjord, der utskiftningen av vann er dårlig. De frykter for det biologiske mangfoldet med bensinstasjon, båttrafikk og økte utslipp.

— Hvilke privatpersoner ville fått lov til å fylle igjen bukta og foreta slike inngrep? I stedet burde brygga vært rustet opp slik det skjedde på Fiskebrygga i byen, synes Roar Nilsen.

Fylkesmannen har tidligere reist innsigelse mot småbåthavna av hensyn til ternene. Nå har de trukket innsigelsen, men fraråder havna og krever at hekkelokaliteten overvåkes de neste fem årene.

- Helhetsvurdering

Samtidig spør fylkesmannen, som naboene, om behovet er til stede.

Frode Stokkeland (t.v.) fra Flekkerøy Eiendom og Per-Christian Nygård fra Kristiansand Eiendom under en tidligere befaring på Lindebø brygge. Foto: Henrik Ihme

— Det er ikke akutt behov for båtplasser her nå, men på lang sikt trengs begge båthavnene i kilen. Jeg er av den oppfatning at det er uheldig om Flekkerøyfolk må kjøre til Vågsbygd eller byen for båtplass, sier Frode Stokkeland.Kommuneadministrasjonen anbefaler planen og skriver i innstillingen at «hovedgrepet er akseptabelt og sammensetning av funksjoner har godt potensial til å gjøre Lindebø brygge til et trivelig møtested på øya.»

Etter høringsrunden er bygghøydene noe nedjustert, mens takformen er endret fra flate tak til saltak.

- Ternene mister en hekkeplass, men basert på en rapport mener vi ternebestanden er ivaretatt. Det samme gjelder miljøet i fjorden. Vi har gjort en helhetsvurdering, så kan man være enig eller uenig, uttaler saksbehandler Christina Rasmussen.

Bystyret avgjør saken endelig 16. september.