Det framgår av rapporten «Akuttmedisinsk kjede på Agder».

— Det er komplett idioti! sier mannen som ledet arbeidet med rapporten, overlege Kåre Løvstakken ved Sørlandet sykehus.

Han sier at det fins noen få pasienter hvor det er nødvendig med ambulansetransport. Men det skjer daglig, og iblant flere ganger daglig, og Løvstakken beskriver det som uforståelig at praksisen er slik. Han mener det må finnes andre løsninger, for eksempel at pasienten overføres fra ambulansebåre til seng som kan trilles inn til akuttmottaket eller skadepoliklinikken bare 100 meter unna.

Les mer: Legevakter uten røntgenutstyr

Stort press

Ambulansetjenesten opplever at det i en del tilfeller er stort press på legevakta, noe som gjør at ambulansene blir stående og vente på å få vurdert pasientene. Det medfører at ambulansen blir opptatt mer enn ønskelig, framgår det av rapporten.

Ambulansetjenesten utførte til sammen omkring 34000 oppdrag i 2015. ## Kapasitetsproblemer

— Det er et betydelig press på at de fleste pasientene skal innom legevakten før de skal videre til sykehuset. Årsaken til dette er trolig at akuttmottaket i Kristiansand har hatt store kapasitetsproblemer, og prøver å redusere antall pasienter ved at de skal inn til legevakten først, sier Løvstakken.

Sørlandet sykehus er blant de dårligste i landet når det gjelder tiden tar fra man ringer 113 til man får svar. Dessuten blir nesten halvparten av alle innringte tilfeller definert som akutte hastesaker. Det er klart mest i hele Norge, og gjør at det sendes ut ambulanser fra sykehuset langt oftere enn ved andre sykehus. Sykehuset Innlandet definerer 27 prosent av innringerne som akutte, og de fleste helseforetak i Norge ligger på mellom 30 og 40 prosent.

Les mer: Frakter pasienter ulovlig

Fastlegene

— Jeg vet ikke hvorfor det er slik, for pasientene vurderes ut fra samme system som andre steder i landet, sier Løvstakken. I rapporten skriver han også at dersom fastlegene løser pasientens behov, så kan antall ambulansetransportoppdrag reduseres betydelig.

I perioder blir også utskrivningsklare pasienter liggende på sykehuset og vente på ambulanse, fordi kapasiteten er sprengt.

I rapporten pekes det også på at enkelte pasienter henvender seg ganske ofte og er gjengangere og det fører til et stort antall ambulanseoppdrag.

Arbeidsgruppen foreslår at det må utredes hva som er unødvendig bruk av akuttberedskapen for å få oversikt over i hvilken grad den brukes til rene transport oppdrag.

Les mer: Fastlegene bør ha kveldsåpent

Legevaktbil

Det jobbes ifølge rapporten med å ansette inntil fire «kjøreleger», som vil ha hovedansvar for utrykninger på akuttoppdrag med ambulanse, sykebesøk hjem til pasienter og til sykehjem, samt legedekning på kommunal øyeblikkelig hjelp døgnpost (ØHD-avdeling) på Valhalla sykehjem, kveld og helg. Av faglige og sikkerhetsmessige grunner er det klart ønskelig med bemannet legevaktbil som utrykningskjøretøy, noe som også i stor grad vil avlaste «transport»-turer for ambulansetjenesten til og fra Kristiansand legevakt.