— Det er klart det er en milepæl etter fem og et halvt år med jobbing, sier prosjektleder Harald Tobiassen i Statens vegvesen.

Mandag startet nemlig jobben som i 2018 vil gi 23 kilometer med ny firefelts E 18 mellom Tvedestrand og Arendal, og en helt annen kjøreopplevelse enn dagens tofeltsvei.

Dimensjonert for 110 km/t

— Det blir en veldig kvalitetsforskjell. Strekningen er dimensjonert for 110 kilometers fartsgrense og får en høyere standard enn E 18 mellom Grimstad og Kristiansand, sier Tobiassen.

De fire siste kilometerne fra Tvedestrand inn mot Arendal vil få 23 meters bredde grunnet høy trafikk. De resterende 19 kilometerne vil få 20 meters bredde, som er det samme som firefeltsveien mellom Grimstad og Kristiansand.

Oversiktskart over byggeprosjektet der nye vegtraséer som inngår i byggeprosjektet er vist med lilla strek. Foto: Statens Vegvesen

To delprosjekter

Veiprosjektet i Aust-Agder er delt i to entrepriser som er tilnærmet like store.

— I dag startet vi fra Tvedestrand-sida og onsdag starter vi fra Arendal-sida, forteller Tobiassen.

Det første som bygges er en rundkjøring på eksisterende E 18 ved Goderstad-krysset som tungtrafikken til anleggsområdet vil bruke. Den skal stå ferdig til 15. oktober.

Deretter skal det bygges et riggområde ved det nye krysset i Tvedestrand, som blir et fremtidig tungbilstopp, før arbeidet med skogbilveier og skogrydding starter.

Stor ryddejobb

— Det skal ryddes bort 40.000 kubikk med tømmer der alt hogstavfall og busker skal fjernes og flishugges. Dette skal være ferdig innen 1. juni neste år, forteller prosjektlederen.

I april eller mai neste år starter det tunge anleggsarbeidet med bygging av vei, bruer og tuneller.

— Etter planen åpner vi 21 kilometer mellom Tvedestrand og Stølen øst for Arendal høsten 2018. De resterende to kilometerne fram til Harebakken forutsettes åpnet før sommeren 2019, sier Tobiassen.

35 kroner i bompenger

Veien er beregnet å koste 5,5 milliarder kroner og vil bli delvis bompengefinansiert. Aust-Agder fylkesting vedtok før sommeren at strekningen skal koste 35 kroner fordelt på 25 kroner for strekningen Tvedestrand-Longum og 10 kroner for Longum-Harebakken. Bompengene vil bli krevd inn i 15 år etter åpningen i 2018. Arendalsordfører Einar Halvorsen er, ikke så uventet, meget godt fornøyd med at veibyggingen nå er i gang.

- Fantastisk glad

Einar Halvorsen, ordfører Foto: Arkiv

— Jeg er fantastisk glad for at man har kommet så langt. Det har vært jobbet utrolig bra fra både Tvedestrand og Arendal kommune rundt dette, og jeg vil også gi stor honnør til Statens vegvesen for jobben de har gjort, sier Høyre-ordføreren.Han mener suksesskriteriet for at veien nå blir realisert er enigheten som har vært mellom de to nabobyene.

— Vi har vært enige om at det trengs ny vei og hvor den skal gå. Det har vært jobbet utrolig effektivt de siste årene, og vi har sluppet årelange debatter om trasévalg, sier Halvorsen og fortsetter:

— Den nye veien vil bety mye for det felles bo- og arbeidsmarkedet som befinner seg mellom Arendal og Tvedestrand, og helt bort til Risør.

Håper på lokale leverandører

Siri Mathiesen, regiondirektør NHO Agder. Foto: Kjetil Nygaard

— Et prosjekt på 5,5 milliarder kroner vil helt klart bli veldig viktig for næringslivet i en periode med dalende børs og en oljepris som faller og faller. Så håper jeg jo at lokale leverandører når opp i anbudsprosessene, sier regiondirektøren for NHO Agder, Siri Mathiesen, til Fædrelandsvennen.Hun viser også til at veien vil bidra til økt verdiskapning når den står ferdig.

- En gledens dag

— Rapporter fra Menon viser at motorveien mellom Kristiansand og Grimstad har generert 3-4 milliarder i verdiskapning. Det er også gjort anslag for ny E 39 som viser stor verdiøkning. Det samme vil gjelde for Arendal-Tvedestrand-området, som har store utfordringer på flere områder, mener NHO-direktøren.

— Å komme tettere på Oslo er også viktig, og snart har regionen sammenhengende firefelts vei helt inn til hovedstaden. Nei, dette er en gledens dag, utbryter Mathiesen.

- Det viktigste for kommunen på tiår

Jan Dukene, ordfører. Foto: Arkiv

— Dette er kanskje den største dagen jeg har hatt som ordfører. Et av de første møtene jeg hadde som ordfører for 12 år siden var nettopp om denne veien. Og nå er vi i gang, sier ordfører i Tvedestrand, Jan Dukene, til Fædrelandsvennen.- Hvor viktig blir den nye veien for Tvedestrand?

— Det blir muligens det viktigste som har skjedd for kommunen på tiår. Det åpner seg et nytt arbeidsmarked, ikke bare til Arendal men også mot Kristiansand. Man kan bo i Tvedestrand og jobbe i Kristiansand med en reisevei på under en time, sier den fornøyde ordføreren og fortsetter:

- Knytter Sørlandet sammen

— Veien vil knytte Sørlandet tettere sammen. For Tvedestrands del vil vi kunne tilby et godt boalternativ med rimelige tomter en times kjøretid unna både Kristiansand og Grenland.