KRISTIANSAND: I dagens Fædrelandsvennen kom det frem at utsettelsen av E 18 på Sørlandet skyldes nøyaktig de samme problemene som førte til utsettelsen av E 18-åpningen i Vestfold i 2007.

Dette skjedde selv om problemene ble omtalt i en internrapport utarbeidet av veivesenet etter Vestfold-fadesen i 2007. Øverste leder i Statens vegvesen, vegdirektør Terje Moe Gustavsen, er enig i at omstendighetene rundt de to utsettelsene er like, med ett unntak.

— Det er en viktig forskjell, nemlig at E 18-prosjektet i Agder er et OPS-prosjekt. I OPS-systemet har du en kontraktfestet dato for sluttstillelse, og vår mulighet for å fastsette en sluttdato på egen hånd blir dermed annerledes. Tunnel-forskriften som vi forholder oss til ble dessuten vedtatt i 2007, etter at kontrakten ble inngått, sier Moe Gustavsen, som presiserer at han synes utsettelsen er pinlig og beklagelig.

Leste ikke rapporten

Det var Moe Gustavsen som ba om at internrapporten ble utarbeidet, etter at E 18 i Vesfold ble over to måneder forsinket. I rapporten ble det blant annet advart mot å låse seg til en bestemt åpningsdato.

Regionvegsjef i Statens vegvesen region Sør, Andreas Setsaa, fortalte i går at han ikke har lest rapporten. Moe Gustavsen mener at det ikke nødvendigvis er kritikkverdig.

— Jeg er usikker på hvordan rapporten ble håndtert umiddelbart etter den forelå, men konklusjonen var sånn sett ikke oppsiktsvekkende. Jeg er sikker på at han var opptatt av dette med tid, uavhengig av om han har lest rapporten eller ikke, sier Moe Gustavsen.

Vil ikke kappe hoder

  • Vil E 18-utsettelsen på Sørlandet få noen konsekvenser internt?

— Hvis man med det mener å kappe hodet av noen, så tror jeg ikke det. Det betyr ikke at vi ikke tar slike hendelser svært alvorlig. Det er noe som går inn på hele etaten, og det er ikke bra for omdømmet, sier vegdirektøren.

— Det kan se ut som om at dere ikke lærer av egne feil?

— At man uten videre sier at man ikke har lært noen ting på bakgrunn av denne hendelsen blir for enkelt. Vi åpner en del veier utover dette, og det finnes andre steder som er håndtert på en forutsatt måte, sier Gustavsen Moe.

Etter utsettelsen kranglet Statens vegvesen og Agder OPS vegselskap om hvem som hadde ansvaret. Informasjonssjef Lars Gunnar Nag i Agder OPS ønsket fredag ikke å kommentere om uenigheten var løst.

— Er dere enige om årsaken til utsettelsen?

— Jeg har ikke noe å si om det som ligger bakover i tid. Jeg bare fastslår at dagens møte var konstruktivt, sier Nag.