Kampanjer og kundeklubber blir et stadig viktigere konkurransemiddel i den beintøffe varehandelbransjen.

— Det er viktig å bygge opp Sandens i minnet til folk, at vi blir en foretrukket destinasjon for handel så ofte som mulig. De må bli vant til å bruke oss så det faller naturlig i hverdagen, forklarer senterleder Svein Olav Birkeland ved Sandens til Fædrelandsvennen.

Kampanjen «We love deals» kjørte de første gang for ett år siden, etter amerikansk modell. Den finner sted to ganger i året, og trekkplasteret er tilbudskuponger som er spredd både digitalt og via 40.000 hefter i postkassen.

Senterleder Svein Olav Birkeland ved Sandens. Foto: Vegard Damsgaard

Lørdag nådde kupongfesten sitt klimaks med gratis aktiviteter for barna, i form av tegnebord, ballongklovn og utdeling av popkorn.

— Nesten Handelens dag

Og innsatsen betaler seg:

- For enkelte butikker blir dette nesten som Handelens dag. Vi opplever en økning på 30- 40 prosent i forhold til en normaluke for senteret. Det gis store rabatter, men så selger vi også mer varer, påpeker senterleder Birkeland.

Kundeklubben deres har passert 10.000 medlemmer. En gang om våren og høsten inviteres medlemmene til to timers «eksklusiv» handel etter stengetid.

Iben June tar imot gratis popkorn med begge hender fra Sara Jacobsen i kjelleren på Sandens, mens mamma Jana Johannessen følger med. Foto: Vegard Damsgaard

— Da kan vi ha et par tusen innom. Det handler om å behandle lojale kunder ekstra godt, derfor sender vi også ut eksklusive tilbud via mobiltelefon til medlemmer med jevne mellomrom, opplyser Sandens-sjefen.Hvert år registreres rundt 2,5 millioner innenfor dørene til kjøpesenteret med 35 butikker i Kvadraturen. Omsetningen nådde i fjor 333 millioner kroner, en vekst på fire prosent fra året før.

En småbarnsmor fra Vågsbygd, som er medlem i kundeklubben, bekrefter at hun lot seg lokke til Sandens lørdag.

Fire dagers kupongsfest på Sandens ble avsluttet lørdag. Foto: Vegard Damsgaard

— Ja, kampanjer virker. Vi var i byen og visste at det var gratis aktiviteter for barna. Nå er vi nettopp kommet, og skal rundt i butikkene og handle, forteller Jana Johannessen, som har kupongheftet med i veska.

- Absolutt avgjørende

Kommende torsdag til lørdag er det prisfest ved 57 Amfi-sentre, inkludert Vågsbygd, Mandal og Arendal. Festen finner sted to ganger i året.

— Dette gir oss en ganske vesentlig omsetningsvekst; 30 prosent opp i forhold til en vanlig uke. Det er viktig for oss, men også hyggelig at kundene får gode tilbud, sier senterleder Boye Ording ved Amfi Vågsbygd.

Han opplyser at denne type kampanjer kan bety en forskjell på rundt tre millioner kroner og 10.000 kunder.

Kjøpesenteret i Vågsbygd har en kundeklubb med 7000 medlemmer, for en stor del lokale og lojale kunder, som inviteres til klubbkvelder to ganger i året.

Senterleder Boye Ording ved Amfi Vågsbygd. Foto: Arkivfoto

Omsetningen passerte i fjor 510 millioner kroner, besøkstallet 2,1 millioner, begge deler to prosent over 2014.Sørlandssenteret ligger heller ikke på latsiden. Der arrangeres Gøyale Dager kommende fredag og lørdag. De kan skilte med Norges raskest voksende kundeklubb der medlemstallet har passert 30.000. — Dette er absolutt avgjørende i kampen om kundene. Vi har seks kampanjer i året, og de beste butikkene får inn 1500 rabattkuponger i løpet av en to uker lang kampanje, opplyser senterleder Ruben Storevold i en sms til Fædrelandsvennen.

Senteret er landets femte største målt på omsetning: 2,375 milIiarder kroner i 2015 var 5,3 prosent høyere enn i 2014.