— Fredagen før hadde vi 17.000 kunder innenfor dørene, mens det på Black Friday var nesten 40.000 kunder på Sørlandssenteret, sier senterleder Ruben Storevold.

Black Friday, som er dagen etter høsttakkefesten i USA, regnes som landets viktigste shoppingdag. I år ser fenomenet også ut til å ha tatt helt av også i Norge.

Omsatte for 26 mill.

— Sørlandssenteret hadde også Black Friday i fjor, men i år var interessen langt større både fra butikkenes og kundenes side. I en mindre forretning omsatte de på Black Friday i fjor for 80.000 kroner, og i år solgte de for over 300.000. En annen forretning omsatte i fjor for drøye 700.000 kroner, og kunne i år notere seg for 2,2 millioner i omsetning, sier Ruben Storevold.

Mens Sørlandssenteret under Black Friday i fjor omsatte for 14 millioner, kom de samlede salgstallene i år opp i 26 millioner. Omsetningen til nå i år er 93 millioner kroner høyere enn den var pa samme tid i fjor.

I år var første gang Kvadruten samlet gikk ut og markedsførte seg med tilbud på Black Friday. Daglig leder Harald Aandersen i Kvadraturforeningen sier at både Lillemarkens, Slottet, Sandens og flere enkeltforretninger melder om en omsetning langt over det de forventet.

Suksess i Vågsbygd

Det var i år også første gang Amfi Vågsbygd hadde felles markedsføring av Black Friday, men det blir neppe den siste.

— I forhold til samme fredag i fjor økte omsetningen med 52 prosent, og flere forretninger kan vise til 200 prosents økning, sier senterleder Boye Ording.

Jubel i vest

— I Amfi Mandal var det enkelte butikker som nådde normal dagsomsetning etter et par timer. Vi hadde fredag 9000 innenfor dørene, og er strålende fornøyde med dagen. Jeg tror Black Friday definitivt er kommet for å bli, og neste år må vi kanskje utvide åpningstidene ytterligere, sier senterleder Rune Juliussen.

Handelsparken Senter i Lyngdal hadde fredag 10.000 kunder. Senteret markedsførte også Black Friday i fjor, men da var antall kunder «bare» 3500. — Flere forretninger meldte i år om to og tredobling av omsetningen. Det er tydelig at begrepet Black Friday har festet seg hos folk. Vi kommer nok til å fortsette med dette. Bare en utvanning av Black Friday med tilbud i flere dager eller hele uken kan ødelegge suksessen, tror senterleder Tom Anderas Hestås.

Storhandel på nett

Nettbutikkene til Einar Øgrey Brandsdal registrerte til sammen 25.300 salg for til sammen for 10,5 millioner kroner under årets Black Friday. Det er en økning på mellom 70 og 80 prosent fra fjorårets Black Friday.

— Det er tredje året på rad vi arrangerte Black Friday, men i år var det bare helt vilt, sier Brandsdal.

Ifølge Nets Norge som leverer betalings- og kortløsninger til bankene, dro vi på Black Friday i år kortet 7,6 millioner ganger og handlet for mer enn 3,1 milliarder kroner. Kortbruken utgjør en økning på 19,5 prosent fra fjorårets Black Friday, og det er bare 22. desember i fjor at det har blitt utført flere kortkjøp og registrert større omsetning enn sist fredag.