— Målet for 2016 er 2,5 milliarder kroner. Det er hårete, men slik skal det også være. Vi ser jo at mange som jobber innen olje og gass kan få det tøft i år, men erfaringsmessig klarer kjøpesentre seg godt i nedgangstider. I stedet for en ekstra ferie, hygger folk seg på senteret, sier Ruben Storevold.

2,374 milliarder kroner kan senterlederen ved Sørlandssenteret melde om i total 2015-omsetning. Det er 120 millioner kroner og drøye fem prosent opp fra de 2,254 milliardene i 2014. Og apropos: Det var i 2004 at Sørlandssenteret for første gang passerte milliarden i omsetning. Siden er som kjent senteret kraftig utvidet.

Litt ledig

— Og fylt helt opp, Storevold?

— Noe areal vil alltid være ledig. For øyeblikket er det cirka fire prosent, normalt for et senter som vårt. Vi har ett større areal ledig ved Rusta, ellers er det flere mindre. Oktanten-delen er jo renovert, og der er vi i ferd med å bygge opp et miljø av spesialbutikker. Vi håper å få landet mye innen sommerferien, antyder senterlederen og ser hemmelighetsfull ut. Han forteller ellers at 16-17 prosent av Sørlandssenterets kunder kommer inn via Oktanten-delen, og at et nytt inngangsparti er under planlegging der.

— Hvor stammer så kundene fra?

— Normalt kommer nesten 80 prosent fra en radius på maks 15 minutters kjøring. Om sommeren og i jula utvides rekkevidden noe. At vi fortsetter å vokse som vi gjør, tross handelsetableringer i eksempelvis Mandal og Lyngdal, viser at det jobbes godt her - både fra de enkelte butikkene, og fra senterets egne ansatte på marked og drift. Husk at det er over 2000 navn på lønningslistene her i løpet av et år, bemerker Storevold.

Han legger til:

— Hva som skjer i Vennesla, er spennende. Kommer det ett eller to sentre der oppe?

Under "Black Friday" før årsskiftet var det folksomt også hos XXL på Sørlandssenteret. Foto: Arkiv/Elling Svela

Kombinert med netthandel— Hva med konkurranse fra netthandel?

— Vi ser i økende grad at netthandel og fysiske butikker kombineres; du kan bestille varen over nettet og hente den i butikken. I USA foregår seks prosent av detaljhandelen nå over nettet, men mange sliter med inntjeningen grunnet mye retur av varer; folk bestiller fire par sko og sender tre par tilbake, sier Storevold og nevner det lange navnet på organisasjonen som undersøkelsene kommer fra.

— Dere slipper ikke unna konkurser blant butikkene?

— Ikke helt. Dessverre er det en del av det å drive business. Vi sier «kom til oss» til de som merker at de sliter, så vil vi prøve å hjelpe, ikke minst ved å få andre til å overta lokalene de har forpliktet seg til å betale leie for. Men noen ganger går det bare ikke.

Mulig fargekoding

— Opplever dere ofte at folk havner i feil etasje når de skal tilbake til bilen sin i Obs!-delen av senteret?

— He-he, det hender, men inntrykket er at det er blitt færre tilfeller. Skulle problemet allikevel øke, har vi noen tanker om fargekoding av hver etasje.

Boye Ording er senterleder hos Amfi Vågsbygd og på symbolsk opptur. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Amfi Vågsbygd: 511 mill.— 511 millioner kroner på 12.500 kvadratmeter er vi godt fornøyde med. Totalveksten var to prosent, men ser vi kun på de butikkene som hadde samme lokaler i 2014 og 2015, vokste de med tre prosent. Det er bra! erklærer senterleder Boye Ording hos Amfi Vågsbygd - også det en del av Thon-familien, akkurat som Sørlandssenteret.

— Har det vært mye omrokering?

— Noe. Enkelte butikker har flyttet eller blitt slått sammen. Nå venter vi på bekreftelse på en større nykommer, sier Ording og ser like hemmelighetsfull som Ruben Storevold.

Amfi Vågsbygd har nå 45 butikker og er nærsenter for en bydel med 22.000 innbyggere. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Amfi Vågsbygd-sjefen bemerker ellers at det ikke mangler handelsareal i regionen.— I Kvadraturen, på Sørlandssenteret, her hos oss og nå også hos Amfi Mandal. I sum er det mye, ja.

Det var for øvrig i 1978 at Vågsbygd Senter åpnet dørene. Nå har Amfi Vågsbygd 45 butikker.

Glade senterledere i Mandal og Lillesand

I november 2014 gjenåpnet det tidligere Øvrebyen Senter som nye og større Mandal Amfi. Og mens det gamle senteret innkasserte 225 millioner kroner i sitt siste, hele driftsår, kan Mandal Amfis senterleder Rune Juliussen melde om 435 millioner kroner i «sitt» første, hele år.

— Selv om ikke alle butikkene var på plass fra dag én. Så vi er fornøyde, ja. Og ikke minst er det hyggelig å bidra til å styrke Mandal som handelssenter, understreker Juliussen.

På Kristiansands andre flanke gir Alice Leland Høye, senterleder ved Lillesand Senter, uttrykk for samme sinnsstemning.

— 179 millioner kroner endte omsetningen på. De butikkene som var med begge årene, økte med 10,2 prosent fra 2014 til 2015. Vi har fått nye butikker og registrerte 40.000 flere kunder i fjor. Det ser bra ut! erklærer Høye.