Formannskapet i Kristiansand går inn for hovedtrekkene i bymiljøavtalen. Fra venstre: Renate Hægeland (H), Pål Harv (H), Odd Nordmo (H), Grete Kvelland Skaara (KrF), Tove Welle Haugland (KrF), Stian Storbukås (Frp), Ivar Bergundhaugen (V) og oppvekstdirektør Arild Rekve.
Hans Petter Horve (Sp) mener det er for mange lukseriøse prosjekter i bymiljøavtalen. Der får han støtte fra Frps Stian Storbukås (th). Begge stemte mot forslaget til bymiljøavtale.

KRISTIANSAND: Hans Petter Horve er tidligere gruppeleder i Miljøpartiet, men har meldt overgang til Senterpartiet. Nå bryter han med eget parti og sier nei til forslaget til bymiljøavtale.

— Mange av investeringene i bymiljøavtalen er fullstendig unødvendige. Vi skal bygge ut Gartnerløkka, noe som betyr at vi gir bedre plass til bilene. Vi skal også bygge en sykkelekspressvei som vi kunne fått til halve prisen. Og det er galskap å bruke 130 millioner til holdeplasser, sa han i formannskapet onsdag.

Der ble det klart at det er bredt politisk flertall for hovedtrekkene i bymiljøavtalen. Det vil blant annet si flere bommer og 50 prosent økning i bomprisene. Selv om politikerne vil komme tilbake til prioritering av pengene, er det klart at de går for en kraftig forbedring av busstilbudet, utbygging av Gartnerløkka, ny sykkelekspressvei og en ny bussring med bro over Otra.

På den måten skal man ikke bare få en rekke nye samferdselsprosjekter, men også nå målet om ingen vekst i biltrafikken.

Formannskapet i Kristiansand går inn for hovedtrekkene i bymiljøavtalen. Fra venstre: Renate Hægeland (H), Pål Harv (H), Odd Nordmo (H), Grete Kvelland Skaara (KrF), Tove Welle Haugland (KrF), Stian Storbukås (Frp), Ivar Bergundhaugen (V) og oppvekstdirektør Arild Rekve.

Dyrt

Hans Petter Horve og Stian Storbukås (Frp) stemte begge mot rådmannens forslag til bymiljøavtale.

— Jeg vil utfordre prioriteringene i denne saken. Man bruker altså tre milliarder på Gartnerløkka. Det er ikke et godt miljøprosjekt, og man hadde fått mer igjen for pengene ute i distriktet, sier Horve til Fædrelandsvennen.

I tillegg til at han mener tiltakene er for kostbare, synes han også at utkantene får for lite igjen.

Venstres Ivar Bergundhaugen er oppgitt. Han minner om at formannskapet har vedtatt å vente med å bestemme hvilke tiltak man skal prioritere.

— Og da skal vi prioritere de tiltakene som har størst effekt på å nå målet om null vekst i biltrafikken. Jeg lurer på om Horve har fått med seg saksgangen her, sier han.

Hans Petter Horve (Sp) mener det er for mange lukseriøse prosjekter i bymiljøavtalen. Der får han støtte fra Frps Stian Storbukås (th). Begge stemte mot forslaget til bymiljøavtale.

Frp-støtte

Det er ikke bare portefølgen med tiltak politikerne skal komme tilbake til. Ogsåplassering av bommene skal bli avgjort senere.

Men hovedprinsippene har flertall, med unntak av Horve og Frp. Frp er mest bekymret for det de mener er en unødvendig utbygging av bomstasjoner og økte satser. Men de støtter også Horve i at det er for mange og for dyre prosjekter.

— Jeg har tatt mye buss og skjønner ikke hvorfor det skal være noen forskjell i å stå på asfalt eller å stå på brostein når man venter på bussen, sa Storbukås med klar adresse til at det skal brukes 130 mill på nye holdeplasser, sa han i Formannskapet.

Han skryter også av Horve.

— Han har en jordnær tilnærming til dette. Det er mange ekstravagante planer her og jeg er også kritisk til den pengebruken de legger opp til.

Kraftig kritikk

Det er et bredt politisk flertall for bymiljøavtalen (Ap, H, KrF, V, SV, Sp, Pp).

— Vi er forpliktet til å få på plass klima og miljøtiltak som virker og som gjør at vi kan overlate planeten til nye generasjoner. Det er en pedagogisk utfordring å gå fra de store tankene til at vi skal betale 50 prosent mer i bommen. Det er ingen gladsak å skulle fortelle det, men det er vårt lodd som politikere å gjøre det, sa Mette Gundersen (Ap) i formannskapet.

Stian Storbukås svarte at nye bommer var næringsfiendtlig, at det er svært dårlig fordelingspolitikk å gi høyere bomregning til vanlige mennesker og at man burde satse på å få penger til Gartnerløkka på andre måter.

Mette Gundersen slo tilbake:

— Frp sitter og toer sine hender og er ikke med på å få på plass store prosjekter som Gartnerløkka. Det er nokså freidig å avvise de uten selv å ta ansvar for hvordan de skal løses, sa hun.

Fikk støtte

De sju partiene som danner flertall, vil vurdere ordninger som kompensasjon for småbarnsfamilier som rammes hardt. De vil også se på hvor høyt månedstaket skal være. Selv om Hans Petter Horve stemte mot selve innstillingen, sa han ja til flertallets tilleggsforslag.

Bymiljøavtalen er nå kun ute på høring. Bystyret får saken tilbake før jul og deretter er det klar for forhandlinger med staten.