KRISTIANSAND: — Nå kan vi planlegge trafikken bedre og sette inn kapasitet på de bussrutene der det er størst behov. Dermed kan vi på sikt forsterke busstilbudet og være bedre rustet til å unngå overfylte busser, sier Siv Elisabeth Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk (AKT), om det nye tellesystemet som nå skal innføres på bussene i regionen.

Areal- og transportutvalget i Kristiansandsregionen (ATP-utvalget) vedtok nylig hva de 35 millionene med ekstra belønningsmidler fra Samferdselsdepartementet skal brukes til. Disse pengene ble til i forbindelse med et budsjettforlik på Stortinget, og kommer i tillegg til de 80 millioner kronene som regionen fikk tildelt av ordinære belønningsmidler tidligere i år.

Ønskeliste på 44,5 mill.

Det ble opprinnelig sendt inn ei ønskeliste med tiltak for 44,5 millioner kroner til departementet.

— Vi har måttet justere ned kostnaden på tiltakene med 9,5 millioner kroner. Vi har da lagt vekt på gjennomføringshastigheten på tiltakene. Pengene må nemlig benyttes i løpet av dette året eller neste år, forteller Terje Damman (H), fylkesordfører i Vest-Agder fylkeskommune.

Busspassasjerer og gående og syklende trafikanter får nyte godt av tiltak for 35 millioner kroner i Kristiansands-regionen, etter at regionen fikk tildelt ekstra belønningsmidler. Bildet er fra Henrik Wergelands gate i Kristiansand. Foto: Tormod Flem Vegge

Sjekk faktaboksen i saken, for å se tiltakene!

Et automatisk passasjertellesystem på Nettbuss Sør sine busser sto øverst på «ønskelista». Det ble søkt om 10 millioner kroner for å installere systemet i Nettbuss Sør sine 120 busser. ATP-utvalget har vedtatt at det skal brukes 7,5 millioner kroner til tellesystemet og uthenting av annen type informasjon om kollektivreisene.

— Vi skal nå gå i dialog med leverandøren og tilpasse kjøpet etter det vi får tildelt av midler. Systemet installeres til stykkpris i hver enkelt buss. Vi vil prioritere rutene der det er størst behov for telling, forteller Wiken, som opplyser at tellesystemet er en utvidet funksjonalitet i det allerede eksisterende sanntidssystemet.

Sanntid på mobil

AKT får også blant annet to millioner kroner til å utvide sanntidssystemet på linje 900 mellom Kristiansand og Mandal. Det innebærer at busspassasjerene i nær fremtid får tilgang til et utvidet sanntidssystem via en app på mobiltelefonen. Dermed kan de til en hver tid holde seg oppdatert på om bussene på linje 900 er i rute eller forsinket.

Det skal brukes en halv million kroner til et billettsamarbeid mellom NSB og AKT. Hvis en person eksempelvis jobbpendler til Kristiansand, kan vedkommende få rabatt ved kjøp av busskort i Agder.

Senker veien ved Glencore

Mens AKT får 14 millioner av de ekstra belønningsmidlene, tilføres det 21 millioner kroner myntet på tiltak på gang- og sykkelveier i ulike kommuner. Det dyreste tiltaket er senking av gang- sykkelveien ved Glencore Nikkelverk i Kristiansand. Dette skal koste seks millioner kroner.

— I forbindelse med byggingen av den nye Vågsbygdveien, ble gang- og sykkelveien ved Glencore Nikkelverk liggende på en unaturlig høyde. For å ta bort høyden, må fjernvarmeledningen senkes. Det er derfor tiltaket koster så mye, opplyser Inger Ann Fidjestøl i Statens vegvesen, region sør, leder for utbygging i Vest-Agder.