For hele andre kvartal i år var 2/3 av de solgte garasjene under fire meter, forteller Dag Erik Heier. På de lave dobbelgarasjene brukes mønet til venstre. På den gamle bestselgeren som ga loftsetasje på toppen, brukes mønet til høyre. Men sistnevnte er fortsatt søknadspliktige.

— I juni var 70 prosent av garasjene vi solgte tilpasset det nye regelverket med lavere mønehøyde enn fire meter, der tiltakshaver i utgangspunktet ikke må søke eller sende nabovarsel, forteller Dag Erik Heier som er administrerende direktør i Igland Industrier i Grimstad.

Selskapet er Norges største leverandør av ferdig-garasjer, og hadde i fjor en omsetning på 200 millioner kroner.

Økning

— Tallene fra andre kvartal avviker fra tidligere år. Både i 2013 og 2014 viser våre tall at under halvparten av garasjene vi leverte var under fire meter. For hele andre kvartal i år var 2/3 av de solgte garasjene under fire meter, forteller Dag Erik Heier.

Tallene tyder på at en del av kundene våre har ventet på regelendringen.

— Det var altså en markert økt interesse for disse garasjene i tiden fram til regelendringen trådte i kraft 1. juli. Den siste måneden er tallene imidlertid mer jevnet ut. Med en omsetningsvekst på rundt 20 prosent for hele året, der sommersalget har vært spesielt godt, ser det nå ut til at 55 prosent av garasjene vi har solgt så langt i år er under fire meter, sier Heier.

— Tallene tyder på at en del av kundene våre har ventet på regelendringen, og vært klare til å begynne arbeidet etter 1. juli, legger han til.

For hele andre kvartal i år var 2/3 av de solgte garasjene under fire meter, forteller Dag Erik Heier. På de lave dobbelgarasjene brukes mønet til venstre. På den gamle bestselgeren som ga loftsetasje på toppen, brukes mønet til høyre. Men sistnevnte er fortsatt søknadspliktige.

Ny bestselgerHeier opplyser at bestselgeren tidligere var en dobbelgarasje med loftsbod.

— Nå ser det ut til at langt flere ønsker en vanlig dobbeltgarasje med litt mindre lagerplass på loftet. Andelen med mønehøyde under fire meter har økt måned for måned i 2015. I juni var 7 av 10 salg hos Igland Garasjen, garasjer med mønehøyde under fire meter, opplyser selskapet.

Forvirring om regler

Igland Industrier fortalte til Fædrelandsvennen i mai at selskapet da hadde stor pågang med spørsmål om det nye regelverket. Da oppfordret selskapet garasjebyggere til å søke kommunen om tillatelse, selv om de nye forskriftene fra 1. juli gjorde det mulig å bygge en dobbelgarasje uten å varsle naboen eller søke kommunen om tillatelse.

Det har vært stor usikkerhet og forvirring når det gjelder hvordan de nye reglene skal praktiseres.

— Det har vært stor usikkerhet og forvirring når det gjelder hvordan de nye reglene skal praktiseres, sier Heier.

— Det er mange forbehold til dagens regler og derfor lett å gjøre feil. Mange har fått med seg at garasjer må være under 50 kvm og mønehøyden under fire meter. Ikke alle vet at man fortsatt må søke for å få lov å rive en eksisterende garasje, sier Heier.

— Selv om Plan - og bygningsloven ikke krever formell nabovarsling, er Grannelovens paragraf to tydelig på at man ikke kan sette i verk tiltak som kan være til skade for naboeiendommen, påpeker Dag Erik Heier.