Venstre sikret med sine tre stemmer at gravingen for Torvet parkeringsanlegg kan fortsette. Er dette god miljøpolitikk?

— Saken dreier seg ikke om å være for eller imot parkeringshus, men om konsekvensene av å omgjøre det tidligere vedtaket om å si ja til prosjektet. Et parkeringshus er selvsagt ikke et miljøtiltak i seg selv, men vil heller ikke skade miljøet i byen. Siden det fra før er tilstrekkelig med parkeringsplasser i sentrum, vil ikke anlegget under Torvet generere mer biltrafikk i sentrum.

Venstres gruppeleder, Ivar Bergundhaugen som av yrke er nestkommanderende ved Luftforsvarets befalskole på Kjevik, mener ikke parkeringsanlegget under Torvet vil ødelegge miljøet i byen. Foto: Sondre Steen Holvik

Begrepet «vingle-venstre» er brukt flittig de siste dagene. Er det en karakteristikk du mener er berettiget?— Nei, absolutt ikke. Den karakteristikken synes jeg bare virker fordummende. Det sa jeg også til Vidar Kleppe som var den ivrigste til å kalle oss for akkurat det på bystyremøtet.

Hvordan har det vært å få så mye kritikk fra tidligere miljøvenner?

— Det har selvsagt vært tøft, men jeg synes egentlig det bare er bra at folk viser stort engasjement for det de tror på. Nå håper jeg bare det folkelige engasjementet blir like stort i senere i langt viktigere saker for miljøet.

Men standpunktet har vel også vært omstridt i ditt eget parti?

— I Venstre har vi en kunnskapsbasert tilnærming til våre standpunkt. Vi har lyttet til alle meninger før vi falt ned på vårt standpunkt. Vi har imidlertid ingen partipisk. Arbeiderpartiet er for eksempel mer forutsigbart når partiet alltid kommer trekkende med sin kritikk av skattelette til de rike. Det samme kan en si om Frp som hver gang det går trådt trekker innvandrerkortet.

Er det nå andre partier enn Venstre som kan påberope seg å føre den beste miljø- og klimapolitikken i Kristiansand?

— Jeg mener at det i dag bare er tre partier i Kristiansand som er til å stole på i miljøspørsmål, og det er Venstre, Miljøpartiet De Grønne og SV.

Du vil for eksempel ikke karakterisere Ap som et miljøparti?

— Nei, absolutt ikke. Deres standpunkt om å trekke tilbake tillatelsen til å bygge parkeringshus under Torvet er ren symbolpolitikk. Mye tyder på at Arbeiderpartiet vil gå inn for bygging av Ytre ringvei, og da vil partiet absolutt miste all troverdighet i miljøspørsmål.

Ivar Bergundhaugen mener den viktigste miljøsaken framover blir å stoppe bygging av Ytre ringvei rundt Kristiansand. Foto: Sondre Steen Holvik

Vil det ikke være et godt miljøprosjekt å føre gjennomgangstrafikken på E 39 og E 18 utenom bykjernen?— Nei, bygging av Ytre ringvei vil ifølge Statens vegvesen bidra til å øke biltrafikken lokalt med 21 prosent. Ved å bygge denne veien vil Kristiansand stå i fare for å miste 80 millioner kroner i statlige bymiljømidler. Kravet for å få disse er jo som kjent at den samlede biltrafikken ikke øker. Ytre ringvei vil også komme i konflikt med store og verdifulle natur- og turområder.

Sørlandet har i en årrekke kjempet for å få ny E 39. Vil Venstre også motarbeide ny motorvei vestover?

— Nei, Venstre ønsker ny firefelts vei mellom Kristiansand og Stavanger. Dagens E 39 er så trafikkfarlig at jeg ikke hadde våget å slippe egne barn som snart får førerkort, ut på denne veien. Vi ser også hvor viktig motorveien mellom Kristiansand og Grimstad har vært for næringslivet og utviklingen i regionen generelt.

Både du selv som gruppeleder og resten av Venstre-gruppen er helt nye i bystyret. Har starten vært som forventet?

— Det ser ut til å bli en spennende bystyreperiode, og jeg ser fram til konstruktive diskusjoner og samarbeid med alle partier.

Venstre har denne perioden ikke bare et valgteknisk, men har også inngått et politisk samarbeid med Høyre, KrF, Frp og Pensjonistpartiet. Hvorfor byttet dere side?

— I forrige periode hadde disse partiene flertall alene, og Venstre ville ikke kunne oppnå så mye i forhandlingene. Denne gangen har vi klart å legge et grønt skifte til grunn for flertallskonstellasjonens politikk. I forhandlingene ble vi også enige om å være uenige på noen områder. Dermed vil mer av politikken bli utformet i bystyresalen.

Er det helt uproblematisk for Venstre å inngå et forpliktende politisk samarbeid med Frp?

— Vi legger ikke skjul på at partiene står langt fra hverandre, og da spesielt når det gjelder integrering av flyktninger og miljø. Det er også en utfordring at sentrale politikere i Fremskrittpartiets fremdeles sår tvil om at klimaendringene er menneskeskapte. Partiets gruppeleder Stian Storbukås har til tross for sitt rykte vist seg å være en fin fyr, og vi har fått en god tone med hverandre.

Tidligere denne måneden foreslo forsvarssjefen å legge ned Luftforsvarets skolesenter på Kjevik. Du er nestkommanderende ved befalskolen på Kjevik. Tror du skolesenteret kan reddes?

— Kjevik har blitt foreslått nedlagt ned hver eneste gang det har kommet fagmilitære råd, men jeg er optimist på skolesenterets vegne. All den tid det er slått fast at det faktisk vil bli dyre å flytte virksomheten til Værnes, tror jeg ikke det vil bli noen nedleggelse her. Når det er sagt er det viktig at både kommunene og politikere fra landsdelen fortsetter å kjempe for Kjeviks videre eksistens.

Hva er det viktigste grunnene for ikke å flytte skolesenteret til Trondheim og Værnes.

— I tillegg til økte kostnader ved flytting, ville Sørlandet da blitt den eneste landsdelen uten militær tilstedeværelse. I disse tider ville det også være svært uheldig for Kristiansand å miste 200 arbeidsplasser. De ansatte på Kjevik innehar også stor teknisk kompetanse av en type som næringslivet lokalt har stort behov for.