— Juli måned er mest hektisk for oss. Vi starter opp med to avganger i døgnet, mens det i juli blir tre avganger i døgnet, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line.

— Fjord Cat er liten og kjapp, så det passer kundene godt at vi har en hurtig ferje til Hirtshals, legger han til.

Blir buss

— Vi hadde et håp at det skulle bli mulig å få lov til å bruke landtuben i Kristiansand denne sesongen, men slik blir det ikke, sier Fardal.

Fjord Lines hurtiggående katamaran Fjord Cat ankom Kristiansand før helga. Hun er klar for seilaser fra 15. mai og ut sommeren. Foto: Eivind Kristensen

Fjord Line vant striden om betaling for bruken av tuben i Dalane tingrett, men dommen er anket. Dermed blir det bruk av buss også i år.— Stridens kjerne er om Fjord Line må betale Color Line for å bruke sistnevntes tredjedel av landgangstuben. Vi mener dette er inkludert i havneavgiften, og vant fram med sitt syn i retten, sier Fjord Line-sjefen.

Passerer 200.000

— Bussing påfører oss ekstra kostnader, og litt ekstraulemper for de gående passasjerene, påpeker Fardal.

Administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line sier Fjord Cat kom til Kristiansand før helga. Om halvannen uke er hun klar for seilas. Foto: Styrk Fjaertoft Trondsen

Fjord Cat er allerede på plass. Nå er det forberedelser til årets sesong og klargjøring av skipet for drift.— Vi kommer nok til å passere 200.000 reisende også i år, tror han.

I starten av sommeren er det mye transport fra Danmark til Norge, mens det i fellesferien er ut av Norge.