Forrige uke slo Dalane tingrett fast at Fjord Line kan bruke passasjertuben i Kristiansand havn uten å betale husleie til eieren Color Line.

Selv om de har kalt saken en fillesak, mener Color Line at den er så prinsipielt viktig at de anker den.

— Det er helt vanlig at rederier investerer i norske havner. Når et rederi har brukt millioner på investeringer, er det da rett at en annen aktør skal bruke de samme anleggene og konkurrere i det samme markedet uten at det har noen kostnad, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line.

— Vi mener dette kan føre til at investeringer i norske havner stanser helt opp, legger han til.

Har avtale

Dalane Tingrett slo fast at Fjord Line allerede hadde betalt for å bruke tuben gjennom havne- og passasjeravgifter.

Men Color Line mener dommen er feil. I tillegg til at de mener den hindrer investeringer, viser de til at de hadde en avtale med Kristiansand havn om at en tredjepart skulle betale leie til Color Line. De mener også at det er en etablert praksis i havna at tredjepart betaler.

— Selskapet DFDS brukte tuben i mange år, og det var aldri noen diskusjon om pris. En slik avtale vil vi gjerne inngå med Fjord Line. Hvis det er prisen som er problemet, kan vi gjerne diskutere det.

Problematisk

Flere politikere i Kristiansand har foreslått at havna kjøper opp tuben. Color Line har ikke avvist dette, men mener samtidig at de må slå fast prinsippet om at private kan bygge og ta seg betalt hvis andre bruker det.

— Alternativet er å gjøre som i Langesund. Der er det Grenland havn som betaler, og det innebærer så vidt jeg vet at havnen tar alle kostnader og all risiko dersom Fjord Line skulle trekke seg ut. Gir Fjord Line opp, sitter de igjen med et skreddersydd anlegg som de selv har betalt for med fellesskapets penger, sier Mathisen.

Ikke overrasket

Fjord Lines-direktør Ingvald Fardal er ikke overrasket over at konkurrenten anker dommen.

— Vi registrerer at de vil bruke nye 900.000 kroner på det de kaller en fillesak. Saken er viktig for oss. Tydeligvis er den viktige for dem også, sier Fardal som mener anken er nok et steg i det han mener er trenering og blokkering fra Color Lines side.

— Målet deres er å stikke kjepper i hjulene for oss. De vil vel holde oss borte fra tuben ett år eller to til, sier Fardal som også avviser at de i Langesund har overlatt risikoen til havna.

— Nei, vi har en langsiktig avtale der vi i tillegg til havneavgifter betaler 35 millioner over en gitt periode.

Monopol

Fardal gjør seg nå klar til ny kamp.

— De har hatt monopol lenge, og hatt glede av en stor inntektsstrøm. De kjemper med nebb og klør for å gjøre det vanskelig for oss. Men vi tar det som en utfordring, og er klar til ny runde, sier Fardal.

Han mener politikerne i Kristiansand er dem som kan hjelpe deres passasjerer ved å kjøpe tuben.