KRISTIANSAND: – Vi er godt fornøyde med at det har vært så stor konkurranse om jobben, sier Kjell Soltvedt, prosjektleder for byggingen av den nye Varoddbrua, til Fædrelandsvennen.

Den nye Varoddbrua skal stå ferdig våren 2020. Byggingen skal etter planen starte i mars 2017.

Entreprenørene hadde frist til fredag 16. desember til å levere totalentreprisene sine til Statens vegvesen.

I lukkede konvolutter

Klokka 13.00 fredag ble konvoluttene med anbud åpnet én for én hos Statens vegvesen i Arendal, mens representanter fra seks entreprenører var til stede.

– Navnet på entreprenørene ble lest opp - samt tilbudssummen. Det var en spennende seanse både oss og entreprenørene, forteller Soltvedt.

Tilbudene

PORR Norge Infrastructure leverte det laveste tilbudet på rundt 542 millioner kroner, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen.

De seks tilbyderne leverte disse tilbudene:

1. Porr Norge Infrastructure: 542.340.040 kroner.

2. TOTO SPA Construzioni: 543.347.597 kroner.

3. Kruse Smith Entreprenør AS: 546.316.999 kroner.

4. Implenia Norge AS: 554.329.708 kroner.

5. Skanska Norge AS: 628.943.589 kroner.

6. Sichuan Road & Bridge Corporation: 714.039.902 kroner.

Treffer nokså likt

– Det er noen av disse firmaene som treffer ganske likt på summene sine, Soltvedt?

– Ja, fire firma er nokså nær hverandre i tilbud, bekrefter prosjektlederen.

– Hvordan klarer de billigste aktørene å levere de tilbudene som de gjør, sammenliknet med dem som leverer de dyreste tilbudene?

– Det vet vi ikke. Men nå skal vi gjennomgå tilbudene og kvalitetssikre dem. Av de firmaene som møter våre kvalifikasjonskrav, vil det firmaet med det laveste anbudet få kontrakten, forklarer Soltvedt.

Én milliard kroner

Hele broprosjektet er beregnet til å koste rundt én milliard kroner i 2016-kroner inkludert moms, ifølge Soltvedt. Kostnadene inkluderer blant annet grunnerverv, prosjekteringskostnader og Statens vegvesen sine kostnader knyttet til prosjektledelse.

Prosjektet omfatter blant annet bygging av ny bro, riving av hengebroa fra 1956 og bygging av tre nye gang- og sykkelveibroer.

Broa finansieres av staten, noe som altså vil si at det ikke vil bli krevd inn bompenger for prosjektet.

Bygges mellom de to broene

Den nye broa skal bygges mellom de to eksisterende broene, hengebroa og broa som sto ferdig i 1994. Det er imidlertid ikke mulig å ferdigstille den nye så lenge den er plassert mellom de to andre broene. Først når hengebroa fra 1956 er revet, bygges den nye broa ut i full bredde.

Kjørebanen til den gamle hengebroa skal klippes i stykker av gravemaskiner påmontert store sakser. Delene skal heises ned på lektere.

Mens den nye Varoddbrua bygges, skal trafikken gå uhindret på dagtid.

Slik blir den nye Varoddbrua. Foto: Statens vegvesen

Skal vare i 100 år

Bropilarene er det første som etableres når byggeprosessen starter. Det etableres tre bropilarer i Topdalsfjorden.

Veidekket bygges utover parallelt i lengderetningen fra begge sider av den enkelte bropilaren, for at konstruksjonen til enhver tid er i likevekt.

Når veidekkene er tilstrekkelig utbygget på bropilarene, møtes delene av broa. Dermed kan man koble dem sammen. Så avsluttes byggingen av veidekket ut mot landsiden, mot henholdsvis Varodden-siden og mot Søm-siden.

Seks kjørefelt

Endeløse køer på grunn av mindre trafikkuhell og løse fuger blir historie når seks kjørefelt etableres på det nye brosystemet.

Hver av broene vil ha to kjørefelt for vanlig trafikk og ett felt reservert for kollektivtrafikk.

I tillegg bygges det ny gang- og sykkelvei, med ekspressvei-standard, som etableres på den nye broa.

Den nye Varoddbrua blir konstruert for å vare i 100 år.

Den gamle hengebroa fra 1956 blir historie når det nye brosystemet er på plass. Dermed kan store vedlikeholdskostnader kuttes. Foto: Statens vegvesen