KRISTIANSAND: — Det er jo godt at pengene er på plass. Ingenting er jo selvsagt i budsjettsammenheng. Men vi har hele tiden jobbet som om at det kom nye penger på statsbudsjettet for 2016, sier Kjell Soltvedt, prosjektleder for byggingen av den nye Varoddbrua.

Et team på fem personer leder nå planleggingen av den nye Varoddbroa i Statens vegvesen sine kontorer på Rige i Kristiansand. De følger blant annet med på at konsulentene gjør jobben sin. I statsbudsjettet for 2016 er det lovet 130 millioner kroner til prosjektet, som har byggestart i 2017 og som skal være ferdig i 2019. — Vi passer på at ting blir slik vi skal ha det, og at prosjektet blir løst i henhold til regelverket. Jeg, Bård og Nina skal være med på selve byggingen av broa, og for oss er dette også en forberedelse til dette arbeidet. Vi blir kjent med prosjektet fra bunnen av, fortsetter Soltvedt.

30.000 konsulenttimer

Konsulentfirmaene Rambøll og Johs. Holt er engasjert i prosjekteringen av brokonstruksjonene, og har fått kontrakter på rundt 30 millioner kroner, noe som innebærer 30.000 konsulenttimer.

Saken fortsetter under bildet.

Den nye Varoddbroa i Kristiansand skal bygges mellom de to eksisterende broene på stedet. Statens vegvesen planlegger nå hvordan trafikken skal avvikles under byggearbeidet, noe som anses som en stor utfordring. Foto: Tormod Flem Vegge

— I oktober 2014 fikk vi tilført 40 millioner kroner. Da engasjerte vi konsulenter for å gjøre tunge beregninger. I løpet av året skal de være ferdige med det meste av prosjekteringen, og planen er at vi i løpet av april kan sende ut anbudsgrunnlag til entreprenørene, som får kontrakter i løpet av juni-juli 2016, forklarer prosjekteringsleder Lars Aamodt.

- Hvorfor utfører ikke Statens vegvesen prosjekteringen selv?

— Vi kunne ha gjort det, men dette handler om kapasitet. Det må utføres store og kompliserte beregninger, påpeker Kjell Soltvedt.

Målet er at entreprenørene startet byggingen av den nye Varoddbroa i august 2016. ## 654 meter

Hovedbroa på den fremtidige Varoddbrua er 654 meter lang. Den svært lik den gamle betongbroa fra 1994. — Men den er bredere, nærmere 19 meter, og har tre kjørefelt pluss gang- og sykkelvei. Det skal etableres tre sykkelbroer i tilknytning til den. Den ene av dem er 130 meter lang, opplyser Hans Olav Hagen, som er fagansvarlig for konstruksjoner.

Saken fortsetter under bildet.

Slik vil det se ut når den nye broa (til høyre) er på plass, og Varoddbrua anno 1956 er historie. I bakgrunnen ligger Søm. Foto: STATENS VEGVESEN

Teknologien under byggeprosessen er ikke helt ulik den som var i bruk for over 20 år siden.

— Byggemetoden er den samme. Fundamentene skal støpes som «kasser» på land, senkes ned på sjøbunnen, forankres og fylles med betong. Prosjektet er utfordrende og kjempespennende for oss som arbeider med betong, sier byggeleder Nina Linn Rasmussen.

Sprengte plass for 22 år siden

Både Kjell Soltvedt og Bård Kimestad, som er hovedbyggeleder for den nye Varoddbrua, var med på byggingen av 1994-broa. I 1992 ble det sprengt ut fjell på havbunnen både for denne broa og den fremtidige broa.

— I planene for 1990 var det regulert inn to broer over fjorden. Derfor ble det besluttet å sprenge ut så mye fjell at det var plass til brofundamentene til begge broene på sjøbunnen, forteller Soltvedt.

— Vi trodde jo at den nye Varoddbrua skulle komme i løpet av ti år, siden vi hadde sprengt plass til fundamentene til den, smiler Kimestad.