KRISTIANSAND: — Uansett hvordan dette går, gir Espen Hennig-Olsen Sørlandets befolkning del i moroa ved å eie 55 millioner kroner. Det skal vi være takknemlige for, konstaterer samfunnsøkonom og dosent Karl Robertsen ved UiA.

Robertsen poengterer at hans flyinteresser er mer knyttet til flygemaskiner enn flyselskaper, men etter litt nøling kommer han med noen økonomibetraktninger omkring tirsdagens store, lokale luftsfartsnyhet.

— Setebelegget mest kritisk

— Noen har klart å få nye flyselskaper opp å stå, andre ikke. Hvem kunne ane at Norwegian skulle bli en slik suksess, like etter at Color Air var gått heden? Det er et tøft marked, bemerker han.

Så konstaterer økonomen at belegget, eller setefaktoren, er den klart mest kritiske faktoren.

— Selv regularitetens betydning blekner om flyet farer omkring med mange tomme seter. Men for all del – man skal ikke undervurdere risikoen ved at det ene flyet kan bli stående på en eller annen flyplass grunnet vær, streik eller mangel på flyveledere, sier Robertsen.

Nytt fly positivt

Han har sans for argumentet om at et nytt fly er billigere å vedlikeholde enn et eldre, pluss at en moderne maskin bruker mindre drivstoff.

— På den annen side; om markedet virker, vil slike forskjeller gjenspeiles i høyere kapitalkostnader for et nytt fly, bemerker økonomen.

— Med en begrenset kapitalbase er det vel viktig for selskapet at kundene betaler for billettene sine i god tid på forhånd? Tror du de vil våge det – at de satser på at Flynonstop er i sving kanskje flere måneder fram i tid?

— Mange mennesker tenker ikke på slikt. På den annen side har det vært en del tilfeller i det siste hvor folk har opplevd ikke å få det de har forhåndsbetalt for, så det kan nok bety noe.

- Kun ett fly gir ikke mye å fordele faste kostnader på?

— Nei, stor risikospredning er det ikke. Heller ikke når det ene flyet blir stående fast og erstatning må hentes inn. Det tar tid og koster, konstaterer Karl Robertsen.