KRISTIANSAND: — I januar ble usikkerheten rundt belønningsmidlene brukt som unnskyldning for å sette opp prisen på fleksikortet. Nå, når belønningsmidlene kommer, mener jeg at det er naturlig å sette prisene tilbake til det tidligere nivået. Pengene bør komme forbrukerne til gode, sier Eirik Nyberg, regiondirektør i Forbrukerrådet i Agder, til Fædrelandsvennen.

— I tillegg har man hatt en merinntekt i ni måneder på grunn av den økte prisen. Vi forutsetter at disse pengene blir brukt til å bedre busstilbudet, påpeker han.

Satte opp prisene

Siv E. Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk (AKT).

Fra 1. januar i år ble prisen på fleksikortet økt fra 200 til 220 kroner. Siv E. Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk (AKT), begrunnet prisjusteringen i Fædrelandsvennen 5. januar:— På grunn av usikkerheten rundt belønningsordningen har vi satt opp prisen. Vi må ha noe å gå på hvis midlene forsvinner, sa Wiken.

Belønningsmidler på plass

Fredag forrige uke ble det klart at Samferdselsdepartementet nå vil utbetale de etterlengtede 60 millioner kronene i belønningsmidler. Pengene vil kunne være på konto allerede denne uka.

— Hvis man stilltiende skulle beholde dagens priser og samtidig redusere dagens rutetilbud fremfor å forbedre det, er vi undrende til det. Når belønningsmidlene er på plass, bør prisen på fleksikortet justeres ned. Hvis ikke bør frekvensen på bussene økes, påpeker Eirik Nyberg, som synes at usikkerhet rundt belønningsmidlene var et godt argument for å øke fleksikortprisen i januar.

- For tidlig å si noe

Siv E. Wiken sier hun ikke kan si noe om hvordan prisnivået vil bli for busskundene i Kristiansand neste år.

— Det er ATP-utvalget som bestemmer hvor store midler som skal gå til driften av bussene i distriktet. Dessuten er jo ikke belønningsmidlene helt på plass ennå, sier hun.

- Kan prisen på fleksikortet gå ned, som følge av at belønningsmidlene blir utbetalt?

— Jeg vil ikke uttale meg om hva som skjer neste år, før de økonomiske rammene for 2013 er på plass. Da skal vi ta en gjennomgang av bussruter og takst, sier Wiken, som opplyser om at AKTs rammevilkår er en kombinasjon av billettpriser, tilskudd fra Vest-Agder fylkeskommune og belønningsmidler.

— Har prisene gått ned?

- Har billettprisene på bussene i Kristiansands-regionen noen gang gått ned?

— Det vet jeg ikke helt, siden jeg har vært i AKT i bare fire år. Men billettprisen for en enkelttur med fleksikort har gått ned, sammenliknet med billetter som betales kontant, forteller AKT-sjefen.

60-millionersbrevet postlagt tirsdag

Tirsdag ble brevet som skal utløse 60 millioner kroner i belønningsmidler postlagt.

— Jeg har signert et brev i dag, sammen med ordfører Arvid Grundekjøn, forteller Terje Damman, fylkesordfører i Vest-Agder til Fædrelandsvennen.

Da Samferdselsdepartementet fredag forrige uke bekreftet at de ville utbetale 60 millioner kroner i belønningsmidler, stilte de følgende krav: "Utbetalingen vil bli foretatt så snart Kristiansand kommune/Vest-Agder fylkeskommune bekrefter at ytterligere tiltak vil bli gjennomført dersom det skulle vise seg at vedtatte tiltak ikke er tilstrekkelige for å nå følgende mål i avtalen: «Biltrafikken gjennom bomringen i rushtid skal i avtaleperioden reduseres med 5 prosent sammenliknet med 2008. Videre skal den samlede biltrafikken i området ikke øke fra og med 2010."

Tirsdag ble brevet som gir bekreftelsen signert og postlagt.

- Tror du dere får pengene på konto denne uken, Damman?

— Ja, det var jo det som ble sagt fredag.

- Hvorfor sender dere et brev i posten fremfor en e-post?

— Noen budskap er mer formelle enn andre. I dette tilfellet passer det med brev, sier fylkesordføreren.