Fra januar 2012 trår de nye billettprisene til Agder kollektivtrafikk (AKT) i kraft. Nyåret bringer med seg prishopp på alle billettyper. Enkeltreisen som kostet 32 kroner i 2011, vil for eksempel koste 35 kroner på nyåret.

Til sammenligning koster en tilsvarende billett i Oslo 28 kroner.

— I Oslo koster en billett kjøpt på bussen vesentlig mer enn en forhåndsbetalt – 44 kroner. Der er vi billigere, sier utviklingssjef Thomas Ruud Jensen i AKT til Fædrelandsvennen.

— Men Kristiansand er ikke Oslo?

— Nei, det er vi ikke. Og det kan hende vi ligger litt høyere i pris enn byer vi vil sammenligne oss med, svarer Ruud Jensen.

Anbefaler fleksikort-reise

Han påpeker at en reise med fleksikort lønner seg langt mer enn en enkeltbillett. Med fleksikort i Kristiansand er enkeltreisen nede i 22 kroner.

— Det er på fleksikortet vi ønsker å prise oss billig. I arbeidet med å tilby et konkurransedyktig produkt, ønsker vi at flere passasjerer skal forhåndskjøpe billett. Slik sparer vi tid på ombordstigning, og vi får bort litt av kontantene fra bussene, sier han på vegne av AKT.

Ruud Jensen må imidlertid vedgå at også fleksikortet vil koste mer i 2012. Faktisk er dette korttypen som stiger mest i pris, når det øker med ti prosent fra 200 til 220 kroner.

— Prisen på fleksikortet har vært den samme i to år. Vi har holdt den igjen lenge. Nå så vi oss nødt til å justere den, forklarer utviklingssjefen.

I snitt kommer prisene på de forskjellige billettypene til å øke med 3,25 prosent på nyåret.

Må kutte kostnader

Thomas Ruud Jensen forteller at prisjusteringene har en sammenheng med økonomisk usikkerhet i selskapet. 60 millioner kroner i statlige belønningsmidler kan falle bort, om ikke Kristiansand følger opp avtalen fra 2009 om rushtidsavgift.

Direktør Siv Wiken i AKT har tidligere sagt at bortfall av pengene vil bety dyrere billetter og bortfall av ruter.

— At billettene går opp nå, er et av de forberedende tiltakene for å håndtere finansieringen. Det blir også enkelte endringer i rutene bekrefter Ruud Jensen overfor Fædrelandsvennen.

Han mener AKT med justeringene på nyåret nå er godt forberedt på et eventuelt bortfall av betalingsmidler i 2012. — Vi har en tiltaksplan om det skulle skje, sier han – og går et stykke i å love at bussprisene blir som nå de er gjennom året som kommer.

— Det er ikke aktuelt å øke takstene mer i 2012, slik vi ser det nå. Selv om vi ikke kan utelukke det, vil det overraske meg om prisene går ytterligere opp, uttaler utviklingssjefen.