— Byfornyingsplaner må ikke bare bli en diskusjon om estetikk, vi må tenke på hvem som blir sittende med regningen, advarer styreleder Morten Årikstad i KST Terminal og regiondirektør Bjørn Width i Scandinavian Shipping & Logistics.

De to selskapene som håndterer containertrafikken i havna vil nå gå sammen om å drive ett felles terminalselskap, i stedet for å drive side om side, slik de gjør i dag.

Tæring etter næring

- Her på Lagmannsholmen kan vi fint drive containerhavn i 100 år til, sier Årikstad.

Han legger ikke skjul på at han er blant dem som liker utsikten fra Kilden best innenfra og ut.— Da ser jeg jo over på containerne våre, sier han.

Nyetableringen av selskapet kan skje allerede 15. september, dersom de blir enige om detaljene.

- Og navnet på det nye selskapet?

— Tja, kanskje Kilden containerhavn? spøker han, rensker stemmen og presiserer:

— Det er viktig å sette tæring etter næring. Det er fint med planer om byfornyelse og ny og flott containerhavn til en milliard, men hvor dyr skal ølen på kai 9 bli, polemiserer han.

Dobler kapasiteten

— Vi slår oss sammen for å styrke konkurransekraften til Kristiansand som havneby, og for å kunne tilby mer strømlinjeformede terminaltjenester, sier Årikstad.

I dag har containerterminalen på kai 9 en kapasitet på omkring 40.000 TEU i året. Det er kort fortalt betegnelsen på plassen en 20 fots container tar opp, og TEU står for Twenty-foot Equivalent Unit.

Containerne på kaia i Kristiansand er smekkfulle av varer til detaljhandelen. Her ligger det Playstations, flatskjermer, t-skjorter, parfyme, iphones og alt du kan finne i norske butikker. Mye av trafikken over Kristiansand havn kommer fra Asia. Foto: Amund Hestsveen

— Vi stanget mot 50.000 omkring 2007, og da var det trangt om plassen her, sier Width.Fusjonskameratene har regnet på hvordan de kan doble kapasiteten.

- Vi har beregnet at vi kan få plass til opp mot 80.000 containere med ny organisering, sier Årikstad.

Scandinavian Shipping har i dag 11 ansatte knyttet til terminaldriften, KST har syv. De tillitsvalgte er underrettet om fusjonsplanene.

- Får alle 18 beholde jobbene sine?

— Det er det for tidlig å si noe om, nå er vi inne i en prosess der vi vurderer alle ledd i driften, sier Width og Årikstad.

Flytter gjerne

— Dersom det blir en flytting av containerhavna er vi positive, men prisen på kalaset må ikke gå på bekostning av vareeierne, operatørene og rederiene. Hvis de blir sittende med sluttregningen, kan vi stå igjen som taperne i markedet. Vi har ingen gode argumenterer overfor store rederier som Maersk og MSC for hvorfor det skal koste en krone mer her i Kristiansand. Og containerbransjen blør om dagen, minner Årikstad om.

- Hvor vil du helst flytte?

— Den billige varianten er jo å legge ny terminal til KMV og bortover mot Xstrata, der kan vi også få jernbane helt ned på kaikanten, sier han. - Dere konkurrerer i dag om kundene, diskuterer dere priser dere i mellom?

— Nei, det snakker vi ikke om, men vi har nok en ganske god kjennskap til hva den andre legger seg på, vedgår Width.

- Men dersom dere får monopol, vil ikke havna miste sunn konkurranse, og gi dere full kontroll over lasten?

— Jeg tror det er viktigste nå er å fokusere på stabilitet, forutsigbarhet og vekst for Kristiansand havn. Vi må konsentrere oss om å ikke miste kunder til andre havner i Norge. Kristiansand oppfattes som en litt dyr og treg havn ute i markedet, sier Årikstad.

Havna positiv

— Vi ble forelagt pressemeldingen for noen dager siden, og vi gleder oss til å se fortsettelsen og det nye selskapets planer og ideer, sier driftssjef i Kristiansand havn, Thomas Granfeldt jr.

En reach-stacker er en kranbil som håndterer containerløft. Og det koster skjorta å holde et slikt kjøretøy i drift. Foto: Amund Hestsveen

Havna er så langt positiv til planene om sammenslåing.Havna eier kranene, skurene og selve området, mens reach-stackerne, containerkranbilene, er det operatørene selv som eier. Og det koster 70-100.000,— i måneden å holde en slik kranbil i drift.

- Det er jo mye å spare ved å gå sammen. Og jeg er enig i at kapasiteten er opp mot 90.000 containere i året hvis de organiserer annerledes.

- Årikstad sier at Kristiansand havn oppfattes som dyr og treg?

— Nei, i utgangspunktet er ikke Kristainsand dyrere enn de havnene vi sammenligner oss med, men med dagens terminalutforming kan det bli dyrt på grunn av vanskelig håndtering av last. Men Kristiansand havns priser er ikke dyre, sier han.