KRISTIANSAND: Jan Oddvar Skisland ser i stedet flere argumenter for å flytte hele havnetrafikken ut av sentrum.

— Jeg tror Vige/Kongsgård blir billigere. Det er fortsatt mye som må løses der, men man får til mye for tre milliarder kroner. Å bruke tre milliarder i sentrum har ikke havna bæreevne til, sier leder av havnestyret Jan Oddvar Skisland (Ap).

Politikerne har nylig fått i hendene et skisseprosjekt for hvordan ferge- og konteinerterminalene kan bli i Vestre Havn i området fra KMV-tomta til Kolsdalsbukta. Der møter de store trafikkutfordringer og arealproblemer. Nye veier må lages og hele havneområdet utvides ut i sjøen.

Usikre kostnader

Totalt er det beregnet at utvidelsene vil koste tre milliarder kroner, kanskje mer.

— Kostnadene er befengt med store usikkerheter, står det i rapporten fra prosjektgruppen for ny ferge- og konteinerterminal. Arbeidet ble bestilt av bystyret for to år siden, og bygger på et vedtak gjort i 2003 da det ble bestemt av havna skulle bli ved sentrum.

Den nye havnestyrelederen vil ikke kaste den 60 sider lange rapporten i papirkurven, men vil ha en lignende rapport for Vige og Kongsgård-området.

For kort tid siden gikk både Skisland og ordfører Arvid Grundekjøn ut og sa at de ønsket fergene til Kongsgård. Skisland ser nå også for seg at konteinerhavna kan få plass øst for byen.

Shuttlebåter

— Vi må i hvert fall ha en grundig utredning for å sjekke om det er mulig, sier Skisland til Fædrelandsvennen etter havnestyremøtet tirsdag. Han mener havneområdene sentralt i Kristiansand kan brukes til andre ting.

— Indrefilet er et utslitt begrep, men det er ingen tvil om at dette er kjerneområder i byen vår, sier Skisland.

En av ulempene ved å gå for ny havn i Kongsgård er at det ikke går jernbane dit. Mye gods går rett fra skip til tog.

— Jeg er usikker på hvor viktig jernbane er. Det er noe som må utredes ordentlig, men det er flere muligheter, sier han.

Et innspill har kommet fra shippingmannen Dag Rasmussen som sier at det er mulig å ha shuttlebåter med konteinere mellom jernbanekaia og en eventuell havn ved Kongsgård.

— De sier det vil ta en halvtime å kjøre rundt med konteinere, opplyser Skisland.

En annen tanke er å lage ny jernbanetrasé parallelt med en fremtidig vei fra Dalane.

Utsetter

Havnestyret vedtok å ta rapporten om Vestre Havn til orientering, men utsette behandlingen til bystyret har kvalitetssikret vedtaket fra 2003. I tillegg ønsker havnestyret å invitere konsulentene som skal starte med å se på muligheter i Kongsgård, slik at havnestyret er med i førersetet når havneplanene legges.

Likevel ba de havnedirektøren om å fortsette arbeidet mot Jernbaneverket og Statens Vegvesen for at ikke arbeidet med bedre infrastruktur stopper.