KRISTIANSAND: Mandag ettermiddag smalt det igjen på E 39 på Vesterveien. En trailer kom kjørende ut fra tunnelen i vestgående løp, og kjørte inn i siden på en personbil da traileren skulle skifte fra høyre til venstre felt ved Statoil-stasjonen.

Uhellet er langt fra det første på den belastede strekningen.

— Det er det fjerde eller femte uhellet bare i år på Vesterveien. Det har vært ulykker på strekningen de siste sju-åtte årene, men det er blitt flere i senere tid. Mer trafikk kan være en av årsakene, sier distrikssjef i Statens Vegvesen, Johan Mjaaland, til fvn.no.

- Vil skje igjen

Han er imidlertid klar på at det er trailersjåførene som til syvende og sist har ansvaret.

— De som skifter felt har ansvaret for at de ikke tar med seg noen, men problemet er blindsonene. Sjåførene har ikke sjans til å se dem, sier han.

Norges Lastebileier-Forbund legger skylden på veien.

— Vi har sagt til Statens Vegvesen at det kommer til å skje ulykker igjen. Det har vi sagt mange ganger, senest for to uker siden. Det må settes opp en fysisk midtskiller så fort som mulig, sier regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, Karl W. Strandvik.

— Er ikke dette en ansvarsfraskrivelse?

— Nei, overhodet ikke. Snarere tvert imot. Uhellene skyldes store blindsoner. Disse er lovlige og aksepterte. Problemet er at det i førerkortopplæringen for personbil ikke gis god nok informasjon om blindsonene på lastebiler, sier Strandvik.

Strakstiltak

Han kritiserer veisystemet i Kristiansand for å være lagt opp slik at det forutsetter hyppige feltskifter.

— Noen ganger må det skiftes, understreker han.

Nå vil Statens vegvesen innføre strakstiltak for å få bukt med problemene. Det er tidligere prøvd med et speil på broen mellom bensinstasjonene på Vesterveien, uten at det førte til bedring.

— Vi jobber med tiltak på Vesterveien. Vi må prøve å gjøre noe for å sikre strekningen, sier distriktssjef Mjaaland.

Allerede torsdag skal Mjaaland i møte med Norges Lastebileier-Forbund. Han regner med at Vesterveien da blir et sentralt tema.

— Vi vil gjøre noen enkle tiltak så fort som mulig, sier han.

Mjaaland ser for seg enten midtskiller, eller at sperrelinjen mellom feltene blir utvidet lenger mot Statoil-stasjonen. I dag går sperrelinjen om lag 50 meter fra utgangen av tunnelen.