Audun Roland (til venstre) og Magnus Fiane har en jobb mange vil misunne dem. Særlig på en rolig smeigedag i den sørlandske skjærgården. Her fra Olavssundet ved Ny-Hellesund utenfor Søgne. Foto: Kjartan Bjelland
Politibåten av typen Rayglass Protector 28, utstyrt med 600 hestekrefter fordelt på to motorer, holder tritt med de fleste av båtene når det gjelder fart. Foto: Kjartan Bjelland
Roger Aasen fra Arendal tar på seg vesten etter å ha blitt stoppet av politiet i en rutinekontroll i Hellesundet. Aasen fikk et forenklet forelegg på 500 kroner for forseelsen. Foto: Kjartan Bjelland
Ny-Hellesund siste dagen i juni er ikke det verste stedet å patruljere med politibåten. Her med politibetjent Audun Roland bak roret. Foto: Kjartan Bjelland
Arnt Olav Thorsen i litt for høy fart på scooteren, ved Krageviga på østsiden av Flekkerøya, før han blir stoppet av politibåten. Foto: Kjartan Bjelland
Stein Olaf Lund får lakrisbåter og vanntett sekk som takk for en plettfri oppførsel til sjøs. Foto: Kjartan Bjelland

— Regelverket for vannscootere er fullstendig galimatias. Jeg kan ikke tenke meg noen mer idiotiske regler enn dette, sier Arnt Olav Thorsen.

Vi er like utenfor Krageviga på Flekkerøy, hvor Thorsen nettopp har blitt stoppet av politiet etter å ha kjørt for fort og for nærme land med vannscooter.

Utbruddet kommer etter politibetjent Audun Roland har spurt Thorsen hvordan han oppfatter regelverket.

- Henger ikke på greip

— Båter med flere hundre hester kan kjøre 50 meter fra land med en hastighet så høy at propellen så vidt er i vannet. Selv må jeg putre i fem knop til utenfor Grønningen og satse liv og helse for å nyte sommeren fra vannscooteren. Det henger ikke på greip, fortsetter Thorsen.

Tross sterke meninger om vannscooterreglementet er stemningen likevel god mellom Thorsen og politibetjent Roland. Også etter han får beskjed om at han vil bli anmeldt.

Arnt Olav Thorsen i litt for høy fart på scooteren, ved Krageviga på østsiden av Flekkerøya, før han blir stoppet av politibåten. Foto: Kjartan Bjelland

— Gjør bare jobben deres

— Dere gjør bare jobben deres og er flotte karer, så jeg har ingenting i mot det. Men med vannscooteren stopper jeg på en femøring, og jeg

bråker og forurenser lite, sier Thorsen og stiller politibetjentene et direkte spørsmål:

— Rent personlig, dere er enige i at reglene er idiotiske?

- Satt til å kontrollere et regelverk

— Hva vi personlig mener om regelverket har dessverre ikke så mye å si. Vi er satt til å kontrollere et regelverk, som for øvrig er grundig utredet og ganske likt det de har i Danmark, svarer Roland.

Noen minutter senere er Thorsen på vei videre med en anmeldelse i lomma.

- Nyter sommeren uansett

— Jeg kommer til å nyte sommeren på scooter uansett. Jeg har hele tiden sagt at om jeg blir stoppet, blir det rettssak, for jeg godtar ikke boten. Men jeg får se hva den kommer på, og ta det derfra, sier vannscooterføreren, takker politiet for en hyggelig prat og kjører sakte videre.

Noen timer tidligere går Fædrelandsvennens utsendte om bord i politibåten i gjestehavna i Kristiansand. Sola skinner fra skyfri himmel denne siste dagen i juni, og politibetjentene og båtførerne Audun Roland og Magnus Fiane har en jobb flere i etaten nok misunner dem.

Ny-Hellesund siste dagen i juni er ikke det verste stedet å patruljere med politibåten. Her med politibetjent Audun Roland bak roret. Foto: Kjartan Bjelland

Fra Lillesand til Søgne

Fire uker i sommer skal de patruljere skjærgården fra Lillesand i øst til Søgne i vest med politibåt av typen Rayglass Protector 28, utstyrt med 600 hestekrefter fordelt på to motorer.

Det verste vi ser er mørklagte båter om natta med promille og høy fart.

Magnus Fiane

— Når vi er ute ser vi spesielt etter fart, promille, uaktsom kjøring og manglende lanterneføring, forteller Fiane, og legger til at det fort kan bli en kombinasjon av flere overtredelser hos dem som stoppes.

Det verste vi ser...

— Det verste vi ser er mørklagte båter om natta med promille og høy fart. Ellers slår vi hardt ned på uvettig kjøring, enten det er slalåmkjøring i høy hastighet eller full fres gjennom trange sund, sier politibetjenten.

De færreste har heller ikke problemer med å forstå hvorfor man bør overholde fartsbegrensningene, unngå fyllekjøring og bruke lanterne i mørket.

Audun Roland (til venstre) og Magnus Fiane har en jobb mange vil misunne dem. Særlig på en rolig smeigedag i den sørlandske skjærgården. Her fra Olavssundet ved Ny-Hellesund utenfor Søgne. Foto: Kjartan Bjelland

Debatt rundt vest og scooter

Vestpåbudet og vannscooterreglene er det større debatt rundt. Politibetjentene mener selv de håndterer det relativt klare regelverket rundhåndet.

— Vi bruker skjønn og sunn fornuft. For vannscootere skal det være lov å kjøre i fem knop ut til lovlig område, som er 400 meter fra land. Og når det gjelder vestpåbudet har vi foreløpig ikke skrevet ut et egenhendig forelegg. Men det kommer an på situasjonen, forteller Fiane.

Noe vi skal få bekreftet i løpet av båtturen.

Alt på stell

Stein Olaf Lund får lakrisbåter og vanntett sekk som takk for en plettfri oppførsel til sjøs. Foto: Kjartan Bjelland

I Vestergabet, like innenfor Flekkerøy, stoppes den første båten for kontroll.Stein Olaf Lund, som er ute og fisker, har imidlertid alt sitt på det tørre med flytevesten på kroppen og båtførerbeviset i lomma.

— Det er flott at de er ute og sjekker båttrafikken. De gjør en viktig jobb, sier Lund og får en pose lakrisbåter og vanntett sekk i påskjønnelse fra lovens lange arm.

Advarsel for manglende vest

Utenfor Hellersøyene i Søgne-skjærgården stoppes en båt der båtføreren, som vil være anonym, ikke har på seg vest.

— Jeg prøvde å lese meg opp på regelverket før jeg dro ut, men er usikker på om jeg må ha på vest når jeg sitter inne i førerhuset, sier båtføreren.

— Er båten under åtte meter gjelder vestpåbudet når båten er i fart, uavhengig av om du sitter inne eller ute, svarer Roland.

Båtføreren, som kjører i sakte fart og med flytevesten i nærheten, slipper likevel med en advarsel.

Bot for manglende vest

Det gjør ikke Roger Aasen fra Arendal som kjører i halvplan med en Buster over Hellesundet.

Roger Aasen fra Arendal tar på seg vesten etter å ha blitt stoppet av politiet i en rutinekontroll i Hellesundet. Aasen fikk et forenklet forelegg på 500 kroner for forseelsen. Foto: Kjartan Bjelland

— Jeg kom akkurat på vestpåbudet da jeg så politibåten, sier Aasen og spør:- Det er advarsel første gangen, ikke sant?

— I utgangspunktet ikke, svarer Roland, og spør om Aasen har flytevest om bord.

— Det tror jeg da, svarer arendalitten og leter rundt i båten før han finner den i et rom under baugen.

Forenklet forelegg: 500 kr

Det ender med et forenklet forelegg på 500 kroner, noe Aasen tar med stor ro.

— Svir det?

— Nei, svarer Aasen.

— Jeg er bare en cowboy fra skauen, så det er litt uvant for meg dette, sier arendalitten og kjører videre.

Det var på vei tilbake til Kristiansand vi møtte Arnt Olav Thorsen på vannscooteren. Etter Thorsen har kjørt av gårde forteller Roland at politijuristen vil avgjøre hvilken reaksjon han får.

— Det kan bli en bot på 3-5000 kroner, men det er som sagt politijuristens bord, sier Roland og legger til at det for vannscooterovertredelser ikke er utferdiget forenklede forelegg.

— Har du en oppfordring til båtfolket på tampen?

— Følg regelverket og ta hensyn til andre, både på land og til sjøs, sier Roland.