— Det burde vært mulig å kjøre vannscooter i bestemte områder - også inne i vernesonene. Jeg mener det bør åpnes opp for at slike dispensasjoner kan gis lokalt, sier Christian Eikeland.

Mandag tok han opp spørsmålet med leder Helge André Njåstad (Frp) i Kommunal- og forvaltningskomiteen på Stortinget og partiets fraksjonsleder i Energi- og miljøkomiteen, Oskar J. Grimstad.

Ukjent med problemet

— Jeg fikk inntrykk av at verken Njåstad eller Grimstad var klar over hvor uheldig det to år gamle regelverket for vannscootere slår ut i kystkommuner med store verneområder. Begge lovte å ta dette opp med departementet. Selv om det nå er liten tid før sommeren er her, håper jeg det skal bli mulig å få til en dispensasjon som åpner opp for kjøring i et begrenset område allerede i år. Like viktig blir det at det åpnes opp for en transportkorridor ut til området, sier Eikeland.

vannscooter2 Foto: Scanpix

Frp-politikeren i Søgne har ikke selv vannscooter, men mener det er svært viktig for en kystkommune at innbyggerne får mulighet til å kjøre vannscooter. Han viser til at det lokalt er et stort engasjement for saken.

Vernesone

Siden 2013 har vannscooterkjøring på sjøen kun vært tillatt 400 meter fra land. Det er ikke lov til å kjøre vannscooter i vernesonen som strekker seg fra Oksøy til Ryvingen. Det betyr at det nærmest er umulig å bruke vannscooter i Søgne uten å bryte loven.

Politiet i Agder tok i fjor et sted mellom 20 og 30 personer for ulovlig vannscooterkjøring.

De fleste ble tatt for å kjøre for fort i transportsonen, der maksfart er fem knop.

I år har de varslet økt innsats mot ulovlig kjøring.

6. juli må Tom Arne Aamodt fra Søgne møte i retten fordi han nekter å betale en bot på 3000 kroner som han ble ilagt for å ha kjørt inn og ut til Høllen Brygge med vannscooter for å fylle drivstoff.