KRISTIANSAND: Den heter V90 og ble faktisk presentert noen uker før planen blant annet etter at bilder av nykommeren var begynt å figurere på nettsider.

V90 er den foreløpig siste modellen i Volvos 90-serie, i godt selskap med XC90 (Årets Bil 2016 i Norge) og sedanen S90 som ble presentert før jul.

Volvo har solid erfaring med stasjonsvogner som ble innledet med legendariske Volvo Duett i 1953. Og etter å ha sett både interiør— og eksteriørbilder av bilen, er det mye som tyder på at V90 tar premiumfølelsen et skritt videre når det gjelder estetikk og materialvalg samtidig som bilen skal ha de praktiske sidene ved en stasjonsvogn.

Pionerer

— Vi er pionerer i stasjonsvognsegmentet, sier konsernsjef Håkan Samuelsson hos Volvo Cars.

Volvos stasjonsvognprogram startet med Volvo Duett i 1953. Også det en populær bil i Norge. Foto: Volvo

Han mener Volvo er kjent for mange som det beste stasjonsvognmerket, og at V90 viderefører arven.Nye Volvo V90 leveres som standard med førerassistansesystemet Pilot Assist som gir myke styreimpulser for å holde bilen riktig plassert i kjørefeltet. Bilen har sikkerhetspakke med Large Animal Detection (sørger for at du ikke kjører på elg) og Run Off Road Mitigation (bilen styrer selv inn og bremser i svinger ved behov for å unngå utforkjøring) som standard.

Fra 469.000 kroner

I Norge er målet å selge om lag 2400 V90 i 2016 der den såkalte innstegsmodellen V90 D3 kommer til landet mot slutten av året. V90 T4 kommer senere.

— Med V90 skal vi videreføre Volvos sterke stasjonsvogntradisjoner i Norge. Våre stasjonsvogner har passet som hånd i hanske for nordmenns livsstil i mange tiår, og vi er trygge på at V90 skal fylle forventningene kundene våre har til oss, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car

Rimeligste utgave med 150 hk diesel og manuelt gir er priset til 469.000 kroner.