Prosjektet Frivillighetens Hus lykkes dessverre ikke, og nå skal de økonomiske tap dekkes med omregulering til boliger. Velforeninga er ikke uenig i fortetting, men dette prosjektet er for stort — særlig med tanke på trafikkavviklingen.

Riktig å sende planen i retur

Eg Velforening setter pris på de reduksjoner som ble foreslått av plan- og bygningssjefen til byutviklingsstyrets behandling 21. mai. Dette vil være en forbedring for bomiljøet i forhold til tidligere forslag og viser at bystyret gjorde riktig i å sende planen i retur tidligere i år.Ved behandling i byutviklingsstyret ble det likevel vedtatt å legge på en etasje på B2 (midtre nybygg) og øke med 5 leiligheter til 80. Velforeninga mener dette er en forverring av et forslag som allerede ligger godt over tålegrensa. Trafikken fra minst 124 leiligheter (80 nye, 44 eksisterende i «sykepleierblokka» - og øvrige eksisterende) ligger langt over de krav kommunen selv setter når det skal anlegges «miljøgate», som nå er foreslått.

Prøvekaniner

Vi ønsker ikke å være prøvekaniner for en slik ordning - vi har allerede opplevd at barn har blitt påkjørt av trafikk til/fra parkeringsplassen innerst. Å overse eget regelverk er en lettvint og uansvarlig måte å slippe unna trafikkutfordringene på.

Antallet leiligheter burde ideelt sett vært redusert slik at en kommer noe i nærheten av kommunens egne normer. Disse normene er laget for å ivareta trafikksikkerheten som er avgjørende for bokvaliteten og særlig viktig for alle de barnefamiliene som bor her nå.

Ingeniørvesenets beregninger viser en ÅDT på 608 på dette forslaget, mens veinormalen krever fortau på ÅDT over 350! Dette gjelder plan- og bygningssjefens forslag med 75 nye leiligheter, som byutviklingsstyret vedtok å øke med 5. ## Slipper å bygge fortau

Det er ellers ikke riktig slik det framstilles i beskrivelsen at beboerne «ønsker» denne trafikkløsning. Beboere i området ønsker ikke å avstå grunn til en utbygging som de mener er for stor. Det som skjer nå er at utbygger slipper å bygge fortau, og at kommunen påtvinger oss en trafikkløsning og trafikkmengde vi er uenig i.

Velforeninga mener at en i det minste må følge opp plan- og bygningssjefens forslag til byutviklingsstyret 21. mai og senke midtre blokk B2 med en etasje (til kote 59,5m med takoppbygg på maks kote 62m) og redusere antall boenheter til 75.