Men er hjemmelekser den beste måten å øve på?

Forskning tyder på at hjemmelekser forsterker sosiale forskjeller, og til og medgjør at noen elever lærer mindre. SSB-forsker Marte Rønning analyserte matematikk— og naturfagresultatene til over 8000 norske fjerdeklassinger. Resultatet viste at lekser er bra, men at hjemmelekser ikke gir god læring for alle elever. Store forskjeller i hjemmesituasjonen hos barn med mye lekser, fører beviselig til at barna gjør det dårligere enn elever med tilsvarende bakgrunn som får mindre lekser.

Andre studier viser det samme. Lekser en ikke klarer og ikke får hjelp med, kan forsterke lav selvtillit for de elevene som mest trenger å føle mestring. Det undergraver motivasjon hos elever som sliter. Særlig gjelder dette de minste barna. Vi plikter derfor å ta forskning og erfaring på alvor, og prøve å komme bort fra dette negative mønsteret.

Mange foreldre kommer til kort når de skal hjelpe barna med leksene.

Flere skoler har gjort forsøk med å gjøre leksene på skolen, med gode resultater.

SV vil at flere skoler i kommunen skal prøve ut at lekser og øvingsarbeidet gjøres på skolen med lærer til stede for at flere barn kan lære mer og færre miste motet som også tærer på selvtilliten. De barna som i dag sliter, fortjener at skolen hjelper dem med øvingsarbeidet.Det er en bedre måte å øve på, fordi at alle elevene får hjelp når de står fast.

En annen positiv effekt av skolelekser vil være at familiene blir kvitt leksestresset om kvelden og kan bruke tiden etter skolen sammen til andre ting. Barna har jo lange dager på skole og SFO, hvor de kunne hatt tid til å gjøre leksene ferdig. Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG) støtter en leksefri skole.

Dette kan gjøres på ulike måter for eksempel ved å utvide skoledagen på 1.- 4. trinn med en time hver dag til øvingsarbeidet.

Dette ville samtidig redusere familiens utgiftene til SFO.