Ett mål er at elevene skal tilegne seg digitale ferdigheter og at IKT-didaktik derfor bør være del av lærerutdanning. Digitale media og verktøy er en del av vår hverdag og er kommet for å bli. Men ikke alt er bare positiv med bruk av digitale media.

Stortingsrepresentanten bør ta frem sin ipad og søke «digital demens». Sør-Korea var det landet som var først ute med å satse massivt på digitale media i undervisning, og dermed er Sør-Korea også først ute med å erfare de negative konsekvensene av denne massive ikt-satsingen. Begrepet «digital demens» ble skapt fordi særlig barn og ungdom som bruker mye data (smartphone, nettbrett, PC, spillkonsoll) sliter med ensomhet, hukommelsestap, konsentrasjonsvansker og oppmerksomhetstap, noe som er kjennetegn til tidlig demens.

Det finnes hundrevis av vitenskapelige publiserte studier som viser hvor farlig digitale media er for barnas hjerneutvikling, mens det finnes ikke en eneste studie som viser noen positive effekter.

Hvorfor ønsker da kunnskapsdepartementet å ri på den digitale bølgen uten datagrunnlag og satse milliarder av kroner på det? Boken «digital demens» av den berømte hjerneforskeren Prof. Manfred Spitzer bør derfor være pliktlitteratur til enhver ikt-lærer eller lærerstudent.

Barna blir ikke kreative og intelligente av å viske med pekefingeren over en skjerm. Å lære seg spille et musikkinstrument derimot er bra for hjerneutvikling. Det er en ny undervisningsmetode med digitale medier, og barn synes sikkert at det er morsomt og gøy, men personlig vil jeg heller bruke 30 min skjermtid om dagen fremfor å dyrke frem demente barn.