Som økonom vet jeg hva næringslivet må gjøre. Vi må skape så høye salgsinntekter som mulig, og kutte kostnader. Det gjør vi ved å tenke variasjon, og hva som er mulig å få til. Det er nesten alltid et salgstak som er høyere enn et annet. Og bygningene i verden kan på tilsvarende måte lages ganske høye. Vi oppnår høye salgsinntekter ved at prisene multiplisert med salgsmengden gir oss et høyt tall. Prisene må reflektere hva kunder er villige til å betale for varen eller tjenesten til enhver tid. Og mengdene kan påvirkes ved at vi arbeider både i nasjonale og internasjonale markeder. Da er engelsk konsernspråket.

Vi kan dvele mye ved salgsinntektene, og tenke hva vi som selgere, salgssjefer og markedssjefer kan gjøre og ikke gjøre for å påvirke utviklingen. Men uansett hva firmaet er og heter, så gjelder det at salget må bli så høyt som mulig. Da må selgerne selge. Enklere filosofi finnes nesten ikke.

Nå kan selgere jobbe lurt eller tåpelig. Og det betyr at vi enten arbeider riktig, eller så arbeider vi under konstante forbedringsmåter. Man kan altså selge mye, men taket når man ikke hvis ikke man er produktiv.

Salget, servicen, smilet og gleden ved å møte mennesker er viktig i salg. Vi kan lage forskningssentre for alt som påvirket salget og salgsmiljøet.

Nå kan salget være i ulike utenlandske valutaer — en eller flere - eller det kan utelukkende være i norsk valuta. Det kan dessuten være med eller uten avgift. Vi kan imidlertid aldri nekte for at salget er det viktigste i næringslivet. Vi trenger høyt salg for å få høye inntekter, både for selskapet og de ansatte.

Det er imidlertid ikke kostnadsfritt å drive med virksomhet. Det koster. Kostnadene er enten variable eller faste, eller de er begge deler. Er de variable, kan vi påvirke dem. Og er de faste, kan vi ikke påvirke dem. Hovedsakelig gjelder dette. Det gjelder å kontrollere kostnader, og holde transaksjonsaktivitetene på disse på et kynisk lavt og tilfredsstillende nivå. Dette gjelder spesielt de variable kostnadene. De faste kostnadene kan vi per definisjon gjøre lite med. Kostnadene kan være i utenlandsk eller innenlandsk valuta eller begge. Og de kan være med eller uten avgift.