Dette fordi folkeavstemninger krever regler, og de kan manipuleres. Derfor vil diskusjonen om reglene lett avspeile hva man mener om selve saken.

For tiden behandler valgstyrene i Søgne og Songdalen hvordan gjennomføre folkeavstemningene om kommunesammenslåing. Disse valgstyrene er sammensatt av våre valgte politikere. Men fordi våre ordførere og noen av våre politikere allerede har valgt alternativ, er det viktig at de ikke lager regler for gjennomføring av valget som kun fremmer deres syn.

Tre alternativer

I Søgne og Songdalen har man tre alternativer å velge mellom (K1, K2 og K5). Utfordringen ved et slikt valg er at de som i første omgang stemmer på det alternativet som får færrest stemmer, også må kunne påvirke valget av de to som får flest stemmer. Under vises til en valgmetode som kalles «preferansevalg» som vil ivareta dette.

Les også: Valget står mellom flere onder

Les også: — Vi kan ikke leke schizofrene, heller

I en folkeavstemning kan man ikke ha to avstemninger. Istedenfor kan man ha 2 opptellinger. Dette gjøres ved at velgerne på stemmeseddelen bes om å rangere de tre alternativene fra 1 til 3. Første opptelling vil vise hvilket av de 2 alternativer som fikk flest stemmer på førsteplass. For de stemmesedler med færrest stemmer, gjøres en ny opptelling av de som sto på andreplass. Disse legges deretter til de to som hadde flest stemmer i første opptelling. Den som da har flest stemmer er valgets vinner.

Under valget uttalte flere av partiene at de ville følge flertallet dersom det ble en folkeavstemning.

Under valget uttalte flere av partiene at de ville følge flertallet dersom det ble en folkeavstemning. Noen kan derfor nå ønske at valgresultatet ikke skal få en klar vinner. En av metodene valgstyrene nå vurderer er å be velgerne kun velge et alternativ. Ved en slik stemmegivning kan man lett få at hvert av alternativene får nesten like stor oppslutning. Politikerne kan da si at det ikke ble en klar vinner og kan velge å gjøre hva de måtte ønske.

Negative til preferansevalg

Det er blitt kjent for undertegnede at noen politikere er negative til å gjennomføre et preferansevalg slik foreslått over. Grunnen skal være at de tror velgerne ikke vil klare å prioritere blant de 3 alternativene. Dette begrunnes ved å vise til at det er få som (les klarer) å rette på valglistene ved kommunevalget. (Det er sikkert de samme politikerne som tidligere mente at vi velgere ikke hadde kunnskap nok til å være med i en folkeavstemning.)

Et annet argument mot preferansevalg er at det er en del praktiske utfordringer i forbindelse med opptellingen. Slike argumenter må være feil da dette må være løsbart da dette er benyttet i forbindelse med direkte valg av ordfører i for eksempel Farsund.

Det er ikke sikkert reglene for gjennomføringen av folkeavstemningene blir behandlet av kommunestyrene.

Andre har argumentert mot preferansevalg ved å vise til at direkte ordførervalg ikke er samme som valg om kommune-sammenslåing. Et slikt argument avslører at man frykter utfallet av et preferansevalg, og ikke vil innse at problemstillingene er de samme. Får håpe at flertallet av våre politikere er så pass redelige at de ikke vektlegger slike usaklige argumenter.

Avgjørende for resultatet

Rådmannen i Songdalen er bedt om å utrede for valgstyret hvorvidt man kan gjennomføre preferansevalg før neste møte 16. mars. Samme alternativ er kjent for rådmannen i Søgne og blir vurdert der.

Som nevnt innledningsvis kan reglene for avstemning være avgjørende for resultatet. Det er ikke sikkert reglene for gjennomføringen av folkeavstemningene blir behandlet av kommunestyrene. Det er derfor viktig at innbyggerne i Søgne og Songdalen sier ifra om at vi ikke vil la oss lure. Vi må også minne våre politikere på at vi forstår hvordan rangere de 3 alternativene.