Det er bred enighet om at CO2-håndtering er nødvendig for å nå togradersmålet. Derfor prioriterer regjeringen arbeidet med fangst og lagring av CO2. Det vil allikevel være krevende å realisere fullskala demonstrasjon av CO2-håndtering i Norge innen 2020. Regjeringens strategi for arbeidet med CO2-håndtering ble lagt fram i fjor høst. Ett av tiltakene i strategien er å kartlegge mulige fullskala CO2-håndteringsprosjekter i Norge.

Tord Lien, olje- og energiminister

Vi gjør dette i tillegg til å vurdere støtte til prosjekter i utlandet gjennom ordninger under forskningsprogrammet Horisont 2020. Vi følger dermed to spor — ett utenlands og ett innenlands, for å oppfylle regjeringens ambisjon om å realisere minst ett fullskala demonstrasjonsanlegg for CO2-fangst og lagring innen 2020. Statens foretak for CO2-håndtering Gassnova har, i samarbeid med Gassco og Oljedirektoratet, gjennomført en kartlegging av mulige fullskala CO2-håndteringsprosjekt i Norge. Formålet med kartleggingen har vært å klargjøre om det er grunnlag for å igangsette et industrielt prosjektløp for et fullskala demonstrasjonsanlegg for CO2-fangst, -transport og -lagring i Norge. Vi stiller krav om at tiltakene i strategien bør være utløsende, gi læring og global kunnskapsspredning og redusere barrierer. I tillegg bør nytten stå i et rimelig forhold til kostnaden og risikoen som staten tar, samt være realistiske å gjennomføre.

Vi følger dermed to spor - ett utenlands og ett innenlands, for å oppfylle regjeringens ambisjon om å realisere minst ett fullskala demonstrasjonsanlegg for CO2-fangst og lagring innen 2020. Kartleggingen har identifisert flere utslippskilder og potensielle CO2-lager som kan være teknisk egnet som deler i en kjede der CO2 blir fanget, transportert og lagret. Norcem i Brevik, Yara i Porsgrunn og Energigjenvinningsetaten i Oslo kommunes avfallsforbrenningsanlegg på Klemetsrud har uttrykt interesse for å delta i videre studier på sine anlegg. Det er noe større usikkerhet knyttet til lageralternativ. Vi vil følge dette arbeidet tett videre. Løsninger for transport av CO2 er mer modne enn løsninger for fangst og lagring av CO2. Det er i all hovedsak dokumentert at transport av CO2 er mulig å gjennomføre i praksis og at skipstransport av CO2 kan kjøpes som en tjeneste i et marked av tilbydere. Likevel er det fremdeles behov for å løse noen utfordringer knyttet til blant annet losse- og injeksjonsutstyr.

Med framdriftsplan som skissert i Gassnovas idéstudie vil et grunnlag for investeringsbeslutning for et CO2-håndteringsprosjekt tidligst kunne bli lagt fram høsten 2018. Denne planen er lagt på usikkert grunnlag og forutsetter en gjennomføring uten lengre pauser. Samlet innebærer dette at det vil være svært krevende å realisere fullskala demonstrasjon av CO2-håndtering i Norge innen 2020. Regjeringen har vurdert Gassnovas idéstudie og bestemt å igangsette arbeidet med mulighetsstudier. Vi vil bygge stein på stein for å etablere et godt prosjekt som oppfyller målene i strategien på en god måte.

For å få dette til må staten bidra. Det vil være naturlig at staten tar et særskilt ansvar når det gjelder transport og lagring av CO2. Videre er staten forberedt på å ta en vesentlig del av kostnadene knyttet til gjennomføringen av et prosjekt, men vi legger samtidig til grunn at det må være en deling av kostnader og risiko med de industrielle aktørene som ønsker å delta. Den neste fasen — mulighetsstudiene - vil vare om lag ett år. Gassnova vil spille en viktig rolle gjennom sin direkte oppfølging av mulighetsstudiene. Gassco og Oljedirektoratet vil også fortsatt bidra. Vi håper at vi til neste sommer har et godt grunnlag for å beslutte hvilke prosjektalternativer vi vil ta med oss inn i en konseptstudie og til detaljprosjektering.

Historien har lært oss at det ikke er lett å etablere et fullskala demonstrasjonsanlegg for CO2-fangst og lagring. Lett vil det heller ikke bli i fortsettelsen, men vi har nå lagt opp til et løp som gir oss gode muligheter til å nå målene vi har satt oss.