Premisset skjemaet bygger på er langt fra virkeligheten som møter elevene i sin skolehverdag.

Det ser ut som forfatterne og avsenderne av skjemaet tror seksualundervisning er å sette seksåringer til å se på porno og at NRK Super produserer vilt upassende ideologisk innhold.

Seksualundervisningen har aldri vært viktigere.

Seksualundervisningen har aldri vært viktigere. Et av de fremste målene med seksualundervisning er å «sikre at alle barn og unge får nødvendig kunnskap og handlingskompetanse om seksuell helse og bidra til å forebygge seksuelle overgrep».

Benedicte Severinsen er seksjonsoverlege ved overgrepsmottaket i Agder uttrykte i et intevju med Fvn i januar bekymring over at så mange av pasientene var unge. «80 prosent av pasientene vi har hatt den siste tiden er født på 2000-tallet».

Dagens unge møter en annen virkelighet enn det generasjonene før dem har. Hvis vi skal være sikre på at så mange som mulig er godt rustet for den virkeligheten må elevene få muligheten til å lære om kroppen og grensesetting.

Samtidig er det viktig å at elvene får muligheten til å lære om fysiologi og anatomi prevensjonsmidler og seksuelt overførbare sykdommer og identitet, kjærlighet og forelskelse.

I vår del av landet viser levekårsundersøkelsen at skeive i større grad enn andre steder i landet har forsøkt å ta sitt eget liv og sliter med psykisk helse. For barna som går rundt med spørsmål om hvem de er undervisning om identitet helt avgjørende. For en gruppe som allerede er ekstra utsatt, ikke på grunn av hvem de er, men hvem de elsker er kampanjer som dette direkte farlige.

Oda Oline Omdal

Ungdomskandidat for Agder Høyre.

Amalie Gunnufsen

5. kandidat for Kristiansand Høyre

I Kristiansand kommune bruker vi opplegget fra Uke 6, der alt undervisningsmateriell er tilpasset Kunnskapsløftet 2020, og er spesielt egnet for undervisning i kompetansemål tilknyttet det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring, og selvsagt tilpasset alder.

Vi vet at flere og flere unge tyr til porno fordi seksualundervisningen er for dårlig og for lite informerende. Da må vi stoppe opp og spørre oss selv, hva er det beste for elevene? Høyre tror svaret ligger i god seksualundervisning som tar hensyn til alder, er informerende og utfyllende. Når barn ikke lærer om dette kan de lage sine egne oppfatninger om hva som er sunt, lov, rett og galt, og tyr til usunne kilder på nettet for å finne ut av det. Det er et mye verre alternativ.

Noen vil så klart mene at det er foreldres rett å ta elever ut av slik undervisning, og at man kan holde samtaler om kjønn og seksualitet til hjemmet. Foreldre og voksne kan ikke sette grenser for hvor og når seksualiteten skal finne sted. Men skolen kan lære elever hva som ikke er bra eller ikke er lov, hva som er egne grenser og hva som er andres grenser. Det er helt grunnleggende kunnskap. Statistikken viser oss at svært mange overgrep skjer innad i familien, eller med noen barna er trygge på eller stoler på. Derfor er det utrolig viktig at alle elever lærer om grensesetting, om følelser og om hva man gjør når noen trår over grenser.

Seksualundervisning er for alle elever, det skal den fortsette å være. Vi må stole på og ha tillit til at skolene gjør dette på en god måte, det er tross alt de som er fagfolk i dette tilfellet. Konsekvensene av dårlig seksualundervisning er mye verre enn samtalene foreldre må ta etter informerende seksualundervisning.